Äärettömyyden vetovoima - matkakohteena avaruus
Pitkänen, Markku; Aarikka, Juho (2014)
Pitkänen, Markku
Aarikka, Juho
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060111244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060111244
Tiivistelmä
Matkustus avaruuteen on ollut ihmiskunnan haaveissa pitkään, mutta vuonna 1957 se konkretisoitui Neuvostoliiton lähettämän satelliitin kierrettyä maapallon. Seuraava suuri edistysaskel otettiin vuonna 1961 Venäläisen kosmonautti Yuri Gagarinin lennettyä maan kiertoradalle. Merkittävin yksittäinen tapahtuma avaruuteen tähtäävien operaati-oiden osalta tapahtui vuonna 1969 kun Apollo 11 laskeutui kuuhun ja sen myötä en-simmäinen ihminen pääsi kävelemään kuun pinnalla. Tästä kehitys johti hiljalleen ihmi-sen lähes jatkuvaan läsnäoloon avaruudessa.
Työn tavoitteena on perehtyä avaruusturismiin ilmiönä ja määritellä se mitä se pitää sisällään. Aihetta tarkastellessa sivutaan selkeästi perinteistä avaruuteen matkustamista, mutta lähtökohtaisesti vain tiettyjen käsitteiden ja aiheen ymmärtämisen helpottamiseksi. Tärkeä osa tarkastelua on kilpailun teorialla ja sen siirtämisellä syntyvään yksityisen avaruusmatkustamisen toimintaympäristöön. Tällä tavoin kuvataan kilpailun vaikutusta uuden toimialan synnyssä tai, kuten tässä tapauksessa, siirtymässä aiemmasta valtiollisten organisaatioiden hallinnoinnista uuteen muotoonsa kaupalliseksi yksityiseksi ava-ruusturismiksi.
Kyseessä on tutkimustyyppinen työ, joka pohjautuu kirjallisiin lähteisiin ja asiantuntija-haastatteluun. Tutkimusmenetelmä on vahvasti laadullinen kokonaistavoitteen ollessa mahdollisimman selkeän yleiskuvan luominen tutkittavasta ilmiöstä.
Avaruusturismin voidaan nähdä syntyneen vuonna 2001, Dennis Titon maksettua mat-kastaan kansainväliselle avaruusasemalle. Samanlaisen matkan on hänen jälkeensä tehnyt jo kuusi muuta matkustajaa, mutta huomionarvoisinta on se, että sen jälkeen useat yksityiset toimijat ovat ryhtyneet kehittämään omia innovaatioitaan avaruuden saavut-tamiseksi ja sen valjastamiseksi kaupallisiin tarkoitusperiin. Kaupallisten lentojen laaja-mittaisen toteutuksen ajankohta on enää vain ajan kysymys, sillä ensimmäisten suunni-tellaan toteutuvan vuoden 2014 aikana.
Työn tavoitteena on perehtyä avaruusturismiin ilmiönä ja määritellä se mitä se pitää sisällään. Aihetta tarkastellessa sivutaan selkeästi perinteistä avaruuteen matkustamista, mutta lähtökohtaisesti vain tiettyjen käsitteiden ja aiheen ymmärtämisen helpottamiseksi. Tärkeä osa tarkastelua on kilpailun teorialla ja sen siirtämisellä syntyvään yksityisen avaruusmatkustamisen toimintaympäristöön. Tällä tavoin kuvataan kilpailun vaikutusta uuden toimialan synnyssä tai, kuten tässä tapauksessa, siirtymässä aiemmasta valtiollisten organisaatioiden hallinnoinnista uuteen muotoonsa kaupalliseksi yksityiseksi ava-ruusturismiksi.
Kyseessä on tutkimustyyppinen työ, joka pohjautuu kirjallisiin lähteisiin ja asiantuntija-haastatteluun. Tutkimusmenetelmä on vahvasti laadullinen kokonaistavoitteen ollessa mahdollisimman selkeän yleiskuvan luominen tutkittavasta ilmiöstä.
Avaruusturismin voidaan nähdä syntyneen vuonna 2001, Dennis Titon maksettua mat-kastaan kansainväliselle avaruusasemalle. Samanlaisen matkan on hänen jälkeensä tehnyt jo kuusi muuta matkustajaa, mutta huomionarvoisinta on se, että sen jälkeen useat yksityiset toimijat ovat ryhtyneet kehittämään omia innovaatioitaan avaruuden saavut-tamiseksi ja sen valjastamiseksi kaupallisiin tarkoitusperiin. Kaupallisten lentojen laaja-mittaisen toteutuksen ajankohta on enää vain ajan kysymys, sillä ensimmäisten suunni-tellaan toteutuvan vuoden 2014 aikana.