ASIAKASTYYTYVÄISYYSKYSELY KAJAANIN RYHMÄTALON MIELENTERVEYSKUNTOUTUJILLE
Mähönen, Tiia; Moilanen, Katri; Moilanen, Miia (2014)
Mähönen, Tiia
Moilanen, Katri
Moilanen, Miia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053111198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053111198
Tiivistelmä
Nykyään mielenterveyspalveluita yhdistetään ja hoitopaikat vähenevät. Näin ollen työntekijöiden vaihtuvuus li-sääntyy ja määräaikaiset työsuhteet lisääntyvät. Työntekijöiden vaihtuvuus vaikuttaa asiakkaiden kuntoutumiseen,
asiakastyytyväisyyteen ja hoitajan ja hoidettavan väliseen luottamukseen.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää Kajaanin Ryhmätalon mielenterveyskuntoutujien tyytyväisyyttä
Ryhmätalon toiminnasta. Tavoitteena oli, että Ryhmätalon henkilökunta voi hyödyntää tutkimustuloksia kehittä-essään toimintaansa asiakaslähtöisesti. Lisäksi tavoitteenamme oli lisätä omaa tietämystämme mielenterveyskun-toutujien asiakastyytyväisyydestä mielenterveyskuntoutuksesta. Tutkimusongelmana meillä on seuraava kysymys:
Millainen on Ryhmätalon mielenterveyskuntoutujien asiakastyytyväisyys Ryhmätalon toiminnasta?
Keräsimme opinnäytetyön aineiston puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla, joihin Ryhmätalon mielenterveys-kuntoutujat vastasivat keväällä 2014, viikoilla 9 - 10. Kyselyihin vastasi 22 kuntoutujaa. Kyselyihin vastaaminen
oli vapaaehtoista. Opinnäytetyömme oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus, joka sisälsi myös laadullista
tutkimusaineistoa. Analysoimme määrällisen tutkimusaineiston SPSS-tilasto-ohjelmalla ja laadullisen tutkimusai-neiston deduktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksista ilmenee, että Ryhmätalon mielenterveyskuntoutujat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä Ryhmäta-lon toimintaan. Kuntoutujat ovat tyytyväisiä muun muassa omahoitajatoimintaan, kurssimuotoisiin ryhmiin ja
henkilökunnan ammattitaitoon. Kehittämisen kohteita ovat tarve huoneelle, jossa voi olla yksin ja rauhoittua sekä
nettisivu lisänä tiedottamiseen. Muutoin asioista tiedottamisen, erityisesti viikkokatsauksen, kuntoutujat kokevat
toimivana.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla kyselyn uudelleen toteuttaminen, ajatellen erityisesti kuntoutujia, jotka toteutta-mamme kyselyn ajankohtana olivat käyneet Ryhmätalolla vasta vähän aikaa. Suunnittelemallamme kyselylomak-keella on mahdollista toteuttaa asiakastyytyväisyyskysely, mikäli Ryhmätalon toiminnassa ei tapahdu suuria muu-toksia. Asiakastyytyväisyyttä olisi hyvä tutkia säännöllisin väliajoin Ryhmätalolla sekä muissa vastaavanlaisissa
yksiköissä.
asiakastyytyväisyyteen ja hoitajan ja hoidettavan väliseen luottamukseen.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää Kajaanin Ryhmätalon mielenterveyskuntoutujien tyytyväisyyttä
Ryhmätalon toiminnasta. Tavoitteena oli, että Ryhmätalon henkilökunta voi hyödyntää tutkimustuloksia kehittä-essään toimintaansa asiakaslähtöisesti. Lisäksi tavoitteenamme oli lisätä omaa tietämystämme mielenterveyskun-toutujien asiakastyytyväisyydestä mielenterveyskuntoutuksesta. Tutkimusongelmana meillä on seuraava kysymys:
Millainen on Ryhmätalon mielenterveyskuntoutujien asiakastyytyväisyys Ryhmätalon toiminnasta?
Keräsimme opinnäytetyön aineiston puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla, joihin Ryhmätalon mielenterveys-kuntoutujat vastasivat keväällä 2014, viikoilla 9 - 10. Kyselyihin vastasi 22 kuntoutujaa. Kyselyihin vastaaminen
oli vapaaehtoista. Opinnäytetyömme oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus, joka sisälsi myös laadullista
tutkimusaineistoa. Analysoimme määrällisen tutkimusaineiston SPSS-tilasto-ohjelmalla ja laadullisen tutkimusai-neiston deduktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksista ilmenee, että Ryhmätalon mielenterveyskuntoutujat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä Ryhmäta-lon toimintaan. Kuntoutujat ovat tyytyväisiä muun muassa omahoitajatoimintaan, kurssimuotoisiin ryhmiin ja
henkilökunnan ammattitaitoon. Kehittämisen kohteita ovat tarve huoneelle, jossa voi olla yksin ja rauhoittua sekä
nettisivu lisänä tiedottamiseen. Muutoin asioista tiedottamisen, erityisesti viikkokatsauksen, kuntoutujat kokevat
toimivana.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla kyselyn uudelleen toteuttaminen, ajatellen erityisesti kuntoutujia, jotka toteutta-mamme kyselyn ajankohtana olivat käyneet Ryhmätalolla vasta vähän aikaa. Suunnittelemallamme kyselylomak-keella on mahdollista toteuttaa asiakastyytyväisyyskysely, mikäli Ryhmätalon toiminnassa ei tapahdu suuria muu-toksia. Asiakastyytyväisyyttä olisi hyvä tutkia säännöllisin väliajoin Ryhmätalolla sekä muissa vastaavanlaisissa
yksiköissä.