Oppimisvaikeuksista kärsivän vanhemman tuen tarve - Perhetyön työntekijöiden näkökulmasta
Rautiainen, Iida; Somero, Camilla (2014)
Rautiainen, Iida
Somero, Camilla
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011170
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus selvittää oppimisvaikeuksista kärsivän vanhemman tuen tarvetta perhetyön työntekijöiden näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa saadun tiedon avulla teoreettinen toimintamalli oppimisvaikeuksista kärsivien vanhempien tuen tarpeista perhetyön työntekijöille. Opinnäytetyön tutkimustehtävä: Mihin oppimisvaikeuksista kärsivä vanhempi tarvitsee tukea?
Tässä opinnäytetyössä käytettiin Henttosen (2010) aiempaa tutkimusta merkittävistä oppimisvaikeuksista kärsivien sekä kehitysvammaisten vanhempien tuen tarpeista työntekijöiden näkökulmasta. Henttonen on tutkimuksessaan (2010) kartoittanut kokonaiskuvan näiden vanhempien tuen tarpeesta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tuen tarpeista sekä teemahaastattelurunko muodostui tämän tutkimuksen pohjalta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruu toteutettiin Sotkamon ja Kajaanin perhetyön organisaatioissa haastattelemalla työntekijöitä, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet oppimisvaikeuksista kärsivien vanhempien kanssa. Haastatteluja varten anoimme tutkimusluvan Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymältä. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön keskeisimpänä tuloksena on, että oppimisvaikeuksista kärsivillä vanhemmilla ilmenee tuen tarve jokaisesta haastateltaville esiin tuodusta teemasta, joita ovat vanhemmuuteen ja lapseen, arkeen, sosiaaliturvaan ja palveluihin, emotionaalisuuteen, talouteen, ymmärtämiseen ja kokonaisvaltaisuuteen. Muita tuen tarpeita opinnäytetyön tuloksissa nousi sosiaalisten suhteiden luomiseen ja ylläpitämiseen sekä koulutukseen ja työllistymiseen liittyen. Tuloksista koottiin toimintamalli, joka tiivistää oppimisvaikeuksista kärsivän vanhemman tuen tarpeet.
Oppimisvaikeuksista kärsivän vanhemman tuen tarpeen koettiin olevan suuri, joten jatkotutkimusaiheeksi voidaan esittää, kuinka tuen tarpeeseen vastataan ja millä menetelmillä tuen tarpeeseen voidaan vastata. Lisäksi perhetyöltä nousi esiin, että aihetta voisi tutkia myös maahanmuuttaja vanhempien näkökulmasta.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin Henttosen (2010) aiempaa tutkimusta merkittävistä oppimisvaikeuksista kärsivien sekä kehitysvammaisten vanhempien tuen tarpeista työntekijöiden näkökulmasta. Henttonen on tutkimuksessaan (2010) kartoittanut kokonaiskuvan näiden vanhempien tuen tarpeesta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tuen tarpeista sekä teemahaastattelurunko muodostui tämän tutkimuksen pohjalta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruu toteutettiin Sotkamon ja Kajaanin perhetyön organisaatioissa haastattelemalla työntekijöitä, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet oppimisvaikeuksista kärsivien vanhempien kanssa. Haastatteluja varten anoimme tutkimusluvan Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymältä. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön keskeisimpänä tuloksena on, että oppimisvaikeuksista kärsivillä vanhemmilla ilmenee tuen tarve jokaisesta haastateltaville esiin tuodusta teemasta, joita ovat vanhemmuuteen ja lapseen, arkeen, sosiaaliturvaan ja palveluihin, emotionaalisuuteen, talouteen, ymmärtämiseen ja kokonaisvaltaisuuteen. Muita tuen tarpeita opinnäytetyön tuloksissa nousi sosiaalisten suhteiden luomiseen ja ylläpitämiseen sekä koulutukseen ja työllistymiseen liittyen. Tuloksista koottiin toimintamalli, joka tiivistää oppimisvaikeuksista kärsivän vanhemman tuen tarpeet.
Oppimisvaikeuksista kärsivän vanhemman tuen tarpeen koettiin olevan suuri, joten jatkotutkimusaiheeksi voidaan esittää, kuinka tuen tarpeeseen vastataan ja millä menetelmillä tuen tarpeeseen voidaan vastata. Lisäksi perhetyöltä nousi esiin, että aihetta voisi tutkia myös maahanmuuttaja vanhempien näkökulmasta.