Palveluiden tuotteistaminen: Case 3D studio
Tallniemi, Joonas (2014)
Tallniemi, Joonas
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011120
Tiivistelmä
Palvelualan kiristyvän kilpailun myötä kilpailukykyisen liiketoiminnan kehittäminen on haastavaa. Perinteiset palvelut sellaisenaan eivät välttämättä enää riitä takaamaan haluttua kilpailuetua. Palveluiden tuotteistamisen avulla voidaan luoda kilpailukykyä ja tuotteistettua palvelua on helpompi myydä ja markkinoida. Tuotteistamisen tavoitteena on myös uudistaa ja kehittää palveluliiketoimintaa niin, että laadun ja tuottavuuden parantumisen kautta asiakkaan saama hyöty maksimoituu ja yrityksen kannattavuus paranee.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kompakti kokonaiskuva niistä palveluiden tuotteistamiseen liittyvistä asioista, joita toimeksiantajayritys voisi hyödyntää oman palveluliiketoimintansa kehittämisessä.
Työssä syvennyttiin tuotteen ja palvelun eroihin, palvelutuote-käsitteeseen, palveluiden kehittämiseen ja sen johdattelemana palveluiden tuotteistamiseen. Lopputuloksena on muun teorian lisäksi käytännössä ohjeistus siitä, mihin toimiin toimeksiantajan olisi ryhdyttävä palveluiden tuotteistamisprojektissaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kompakti kokonaiskuva niistä palveluiden tuotteistamiseen liittyvistä asioista, joita toimeksiantajayritys voisi hyödyntää oman palveluliiketoimintansa kehittämisessä.
Työssä syvennyttiin tuotteen ja palvelun eroihin, palvelutuote-käsitteeseen, palveluiden kehittämiseen ja sen johdattelemana palveluiden tuotteistamiseen. Lopputuloksena on muun teorian lisäksi käytännössä ohjeistus siitä, mihin toimiin toimeksiantajan olisi ryhdyttävä palveluiden tuotteistamisprojektissaan.