Hämeen Siivous & Saneeraus Oy:n toiminnan laajentaminen Viroon
Saresvaara, Heidi (2014)
Saresvaara, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011070
Tiivistelmä
Hämeen Siivous & Saneeraus Oy:n osakkaana aihe tähän opinnäytetyöhön tuli halusta kehittää yritystä ja löytää uusia potentiaalisia asiakkaita. Opinnäytetyön tavoite on Hämeen Siivous & Saneeraus Oy:n toiminnan laajentaminen Viroon. Yritys on toiminut kaksikymmentä vuotta Pirkanmaalla ja harkitsee vientitoiminnan ja kansainvälistymisen aloittamista. Kohdemaaksi yritys valitsi Viron. Opinnäytetyön tarkoitus on toimia informatiivisena pakettina yritykselle kohdemaan talous- ja markkinatilanteesta sekä antaa tietoa kuinka kansainvälistyminen ja vientitoiminta tulisi aloittaa.
Opinnäytetyössä keskitytään tarkastelemaan vientitoiminnan ja kansainvälistymisen aloittamista pk-yrityksen näkökulmasta. Tutkimusongelmina oli selvittää kirjoituspöytätutkimuksen avulla Viron sopivuutta yrityksen vientitoiminnan kohteeksi, mitä keinoja yritys voisi hyödyntää vientiä aloittaessaan ja kuinka sen olisi mahdollista käynnistää liiketoimintaansa Viron markkinoilla. Tutkimustyön haasteina olivat virolaisen puhtaanapitoalan tiedon saatavuuden vähyys sekä viron kielen puute. Kohdemarkkinoiden kilpailijoita analysoitaessa viron kielen taito olisi ollut välttämätöntä. Tiedon lähteinä tutkimukseen käytettiin vientiä ja kansainvälistymistä käsitteleviä teoksia, erilaisia artikkeleita sekä Internetiä. Tärkeimpiä lähteitä olivat vientiä käsittelevät teokset,
Viron talouden tilaa käsittelevät artikkelit sekä Viron Tilastokeskuksen, Suomen ja Viron suurlähetystöjen Internet-sivut.
Opinnäytetyössä todetaan Viron liiketoimintaympäristön olevan suomalaisia yrityksiä kiehtova. Viro on hyvin innovatiivinen ja edistyksellinen maa, jossa kannustetaan yrittäjyyteen muun muassa yritysverotuksen kautta. Päädyttiin myös yrityksen kohdemaan valinnan olevan sille kaikin puolin sopiva. Keskeisimpinä tuloksina todettiin vientikanavia tutkittaessa vientirenkaan olevan varteen otettava vaihtoehto yritykselle sen viennin käynnistämiseksi Virossa.
Johtopäätöksenä suositeltiin yritykselle sen liiketoiminnan kasvattamista ensisijaisesti kotimaassa ja vasta sen jälkeen harkitsemaan vientitoiminnan aloittamista uudelleen. Kotimaan markkinoiden puolesta yrityksellä ei vielä ole pakottavaa tarvetta aloittaa kansainvälistymistä ja vientitoimintaa, joten yritykselle olisi eduksi hankkia lisäkokemusta liiketoiminnan laajentamisesta aluksi tutussa ympäristössä.
Opinnäytetyössä keskitytään tarkastelemaan vientitoiminnan ja kansainvälistymisen aloittamista pk-yrityksen näkökulmasta. Tutkimusongelmina oli selvittää kirjoituspöytätutkimuksen avulla Viron sopivuutta yrityksen vientitoiminnan kohteeksi, mitä keinoja yritys voisi hyödyntää vientiä aloittaessaan ja kuinka sen olisi mahdollista käynnistää liiketoimintaansa Viron markkinoilla. Tutkimustyön haasteina olivat virolaisen puhtaanapitoalan tiedon saatavuuden vähyys sekä viron kielen puute. Kohdemarkkinoiden kilpailijoita analysoitaessa viron kielen taito olisi ollut välttämätöntä. Tiedon lähteinä tutkimukseen käytettiin vientiä ja kansainvälistymistä käsitteleviä teoksia, erilaisia artikkeleita sekä Internetiä. Tärkeimpiä lähteitä olivat vientiä käsittelevät teokset,
Viron talouden tilaa käsittelevät artikkelit sekä Viron Tilastokeskuksen, Suomen ja Viron suurlähetystöjen Internet-sivut.
Opinnäytetyössä todetaan Viron liiketoimintaympäristön olevan suomalaisia yrityksiä kiehtova. Viro on hyvin innovatiivinen ja edistyksellinen maa, jossa kannustetaan yrittäjyyteen muun muassa yritysverotuksen kautta. Päädyttiin myös yrityksen kohdemaan valinnan olevan sille kaikin puolin sopiva. Keskeisimpinä tuloksina todettiin vientikanavia tutkittaessa vientirenkaan olevan varteen otettava vaihtoehto yritykselle sen viennin käynnistämiseksi Virossa.
Johtopäätöksenä suositeltiin yritykselle sen liiketoiminnan kasvattamista ensisijaisesti kotimaassa ja vasta sen jälkeen harkitsemaan vientitoiminnan aloittamista uudelleen. Kotimaan markkinoiden puolesta yrityksellä ei vielä ole pakottavaa tarvetta aloittaa kansainvälistymistä ja vientitoimintaa, joten yritykselle olisi eduksi hankkia lisäkokemusta liiketoiminnan laajentamisesta aluksi tutussa ympäristössä.