Tilitoimistopalveluiden tuotteistaminen : case Tiliarja Oy
Hämäläinen, Sari (2014)
Hämäläinen, Sari
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011066
Tiivistelmä
Tilitoimistoala on käymässä läpi suurta muutosta, kun niin sanotut peruskirjanpitopalvelut ovat muuttumassa sähköisempään suuntaan. Lisäksi tilitoimistoissa otetaan yhä enemmän palveluvalikoimaan neuvonta –ja asiantuntijapalveluita. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia tilitoimiston palveluita, niiden kehittämistä tuotteistuksen avulla sekä tuotteistuksen kannattavuutta tilitoimistossa.
Työn tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tulokset ja johtopäätökset pohjautuvat palveluiden tuotteistamisesta käsittelevään kirjallisuuteen, artikkeleihin sekä lopuksi tehtävään asiakaskyselytutkimukseen. Tutkimus tehtiin syyskuussa 2013. Kysely lähetettiin yhteensä 70 Tiliarja Oy:n asiakkaalle ja vastauksia saatiin 28 kappaletta. Tutkimus toteutettiin internetkyselynä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tuotteistaminen on hyvin aikaa ja rahaa vievä projekti, mutta sen antamat hyödyt ovat yrittäjälle korvaamattomia. Palveluiden tuotteistaminen parantaa palvelun laatua, kehittää henkilökunnan ammattitaitoa ja lisää tuotetietoutta yrityksen sisällä. Hyvin tuotteistettu palvelu on uskottava asiakkaan silmissä.
Työn tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tulokset ja johtopäätökset pohjautuvat palveluiden tuotteistamisesta käsittelevään kirjallisuuteen, artikkeleihin sekä lopuksi tehtävään asiakaskyselytutkimukseen. Tutkimus tehtiin syyskuussa 2013. Kysely lähetettiin yhteensä 70 Tiliarja Oy:n asiakkaalle ja vastauksia saatiin 28 kappaletta. Tutkimus toteutettiin internetkyselynä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tuotteistaminen on hyvin aikaa ja rahaa vievä projekti, mutta sen antamat hyödyt ovat yrittäjälle korvaamattomia. Palveluiden tuotteistaminen parantaa palvelun laatua, kehittää henkilökunnan ammattitaitoa ja lisää tuotetietoutta yrityksen sisällä. Hyvin tuotteistettu palvelu on uskottava asiakkaan silmissä.