Omalle todellisuudelle : Henkilökohtaisen dokumenttielokuvan käsikirjoittaminen
Salminen, Sami (2014)
Salminen, Sami
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011050
Tiivistelmä
Huolimatta henkilökohtaisesta tasosta tämän opinnäytetyön tavoitteena on antaa lukijalleen yleisesti avaimia dokumenttielokuvan ennakkosuunnitteluun. Työssä määriteltiin mitä dokumenttielokuvan käsikirjoittaminen on. Lisäksi tarkasteltiin minkälaisia rakennevaihtoehtoja ja tyylikeinoja voidaan käyttää. Päällimmäisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin henkilökohtaisten dokumenttielokuvien tekijöiden haastatteluja. Tätä täydennettiin kirjallisuuslähteillä ja omien kokemusten analyysillä dokumenttielokuvan demoversion tekemisestä. Tutkimuksessa käytiin läpi elokuvantekoprosessi ideasta valmiiseen leikkausversioon. Käsikirjoituksen merkitystä kokonaisuuden kannalta pohdittiin.
Avoimena itsenään esiintyminen ja toimintansa ennakoiminen käsikirjoituksessa vaatii käsikirjoittamisprosessilta luovia ratkaisuja sekä uudenlaisia metodeja. Tutkimuksessa painotettiin draamallista rakennetta ja elokuvantekijän toimimista tarinan protagonistina. Myös muita henkilökohtaisen dokumenttielokuvan rakennevaihtoehtoja tutkittiin. Tuloksena huomattiin, että oman tarinansa liiallinen käsikirjoittaminen ja ennakointi voi vaikuttaa lopputuloksen aitouteen. Henkilökohtaisen dokumenttielokuvan käsikirjoittaminen on mahdollista, mutta se vaatii uudenlaisia lähestymistapoja.
Omalle todellisuudelle kirjoittaminen avaa ulkopuolista näkökulmaa henkilökohtaiselle dokumenttielokuvantekijälle. Subjektiivisen perehtymisen kautta elokuvantekijä pääsee tuomaan tietoa ja kokemuspintaa valitsemastaan aiheesta myös katsojalle. Oman itsensä näkeminen objektiivisesti erillisyyttä korostavassa maailmassa avaa elokuvantekijälle parhaimmassa tapauksessa oleellisia asioita elämästä yleensä.
Avoimena itsenään esiintyminen ja toimintansa ennakoiminen käsikirjoituksessa vaatii käsikirjoittamisprosessilta luovia ratkaisuja sekä uudenlaisia metodeja. Tutkimuksessa painotettiin draamallista rakennetta ja elokuvantekijän toimimista tarinan protagonistina. Myös muita henkilökohtaisen dokumenttielokuvan rakennevaihtoehtoja tutkittiin. Tuloksena huomattiin, että oman tarinansa liiallinen käsikirjoittaminen ja ennakointi voi vaikuttaa lopputuloksen aitouteen. Henkilökohtaisen dokumenttielokuvan käsikirjoittaminen on mahdollista, mutta se vaatii uudenlaisia lähestymistapoja.
Omalle todellisuudelle kirjoittaminen avaa ulkopuolista näkökulmaa henkilökohtaiselle dokumenttielokuvantekijälle. Subjektiivisen perehtymisen kautta elokuvantekijä pääsee tuomaan tietoa ja kokemuspintaa valitsemastaan aiheesta myös katsojalle. Oman itsensä näkeminen objektiivisesti erillisyyttä korostavassa maailmassa avaa elokuvantekijälle parhaimmassa tapauksessa oleellisia asioita elämästä yleensä.