Brand Owners' Awareness of Brand Integrity
Kuusinen, Kaisa (2014)
Kuusinen, Kaisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011045
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää mitä brändin eheys on, kuinka tietoisia brändin omistajat ovat siitä ja miksi se on elintärkeä osa nykypäivän globaalia liike-elämää. Tässä opinnäytetyössä kerrotaan väärennösten ja harmaiden markkinoiden seurauksista niin brändin omistajan kuin yhteyskunnan näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutetaan Starcke Oy:n toiveesta, joka on suomalainen graafisiin erikoisratkaisuihin ja brändin suojaus teknologiaan erikoistunut yritys.
Opinnäytetyö on jaettu teoria- ja empiiriseen osaan. Teoriaosassa keskitytään brändin eheyden käsitteeseen ja seurauksiin jos siihen ei kiinnitetä yrityksissä tarpeeksi huo-miota. Empiirisessä osassa keskitytään brändin omistajien tietoisuuteen brändin eheydestä.
Teoriaosuus esittelee kohdeyritys Starcke Oy:n, selittää käsitteitä jotka ovat tärkeitä aiheen ymmärtämiseksi, kuten brändin suojaus, brändi ja brändäys. Painopiste on yritysten näkökulmassa, mutta myös kuluttajan näkökulmaa käydään läpi. Kuluttajan näkökulmasta käydään läpi mm. sitä, mitä vaaroja väärennökset tuovat jokapäiväiseen elämään ja sitä miten piratismi liittyy järjestäytyneeseen rikollisuuteen. Lopuksi teoriaosa selventää joitakin yleisiä työkaluja joita brändin eheys- johtamistyyli tarjoaa yrityksille.
Empiirinen osa koostuu laadullisesta tutkimuksesta liittyen brändin omistajien tieto-tasoon brändin eheydestä. Tutkimus toteutettiin lähettämällä kysely tarkkaan valituil-le tunnetuille suomalaisille yrityksille, mm. Aarikka ja Kuusamon Uistin vastasivat kyselyyn. Empiirisenosan tarkoitus on syventää teoriaosuutta ja tutkia suomalaisten yritysten toimia liittyen brändin eheyteen. Tutkimuksen populaation ja näyte ovat melko pienet ja lähestymistapa on tämän vuoksi enemmän laadullinen kuin määrälli-nen.
Opinnäytetyö on jaettu teoria- ja empiiriseen osaan. Teoriaosassa keskitytään brändin eheyden käsitteeseen ja seurauksiin jos siihen ei kiinnitetä yrityksissä tarpeeksi huo-miota. Empiirisessä osassa keskitytään brändin omistajien tietoisuuteen brändin eheydestä.
Teoriaosuus esittelee kohdeyritys Starcke Oy:n, selittää käsitteitä jotka ovat tärkeitä aiheen ymmärtämiseksi, kuten brändin suojaus, brändi ja brändäys. Painopiste on yritysten näkökulmassa, mutta myös kuluttajan näkökulmaa käydään läpi. Kuluttajan näkökulmasta käydään läpi mm. sitä, mitä vaaroja väärennökset tuovat jokapäiväiseen elämään ja sitä miten piratismi liittyy järjestäytyneeseen rikollisuuteen. Lopuksi teoriaosa selventää joitakin yleisiä työkaluja joita brändin eheys- johtamistyyli tarjoaa yrityksille.
Empiirinen osa koostuu laadullisesta tutkimuksesta liittyen brändin omistajien tieto-tasoon brändin eheydestä. Tutkimus toteutettiin lähettämällä kysely tarkkaan valituil-le tunnetuille suomalaisille yrityksille, mm. Aarikka ja Kuusamon Uistin vastasivat kyselyyn. Empiirisenosan tarkoitus on syventää teoriaosuutta ja tutkia suomalaisten yritysten toimia liittyen brändin eheyteen. Tutkimuksen populaation ja näyte ovat melko pienet ja lähestymistapa on tämän vuoksi enemmän laadullinen kuin määrälli-nen.