Nokka-akselin suunnittelu kilpamoottoriin
Ollikkala, Jussi (2014)
Ollikkala, Jussi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011030
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään ottomoottorin nokka-akseleiden toimintaan ja suunnitellaan imunokka-akseli kilpamoottoriin. Työssä käsitellään nokka-akseleihin, venttiilikoneistoon ja kaasunvaihtoon liittyviä keskeisiä asioita ja pyritään huomioimaan näiden vaikutukset kilpamoottorin suorituskykyyn.
Suunnitellun nokka-akselin toiminta varmistetaan huomioimalla liikkuville osille määrätyt kiihtyvyyksien ja nopeuksien raja-arvot. Nokka-akselin ja kilpamoottorin korkean käyntinopeuden vaikutukset imuventtiiliin selvitetään tietokonepohjaisen FEM-laskennan avulla.
Suunnittelun kohteena toimii rallin f-ryhmän säännöt täyttävän Toyota Corolla AE86 GT:n vapaasti hengittävä moottori, joka on Suomessa vielä nykypäivänäkin yleinen virityskohde.
Suunnitellun nokka-akselin toiminta varmistetaan huomioimalla liikkuville osille määrätyt kiihtyvyyksien ja nopeuksien raja-arvot. Nokka-akselin ja kilpamoottorin korkean käyntinopeuden vaikutukset imuventtiiliin selvitetään tietokonepohjaisen FEM-laskennan avulla.
Suunnittelun kohteena toimii rallin f-ryhmän säännöt täyttävän Toyota Corolla AE86 GT:n vapaasti hengittävä moottori, joka on Suomessa vielä nykypäivänäkin yleinen virityskohde.