Verkostot, liiketoimintaverkot ja arvonluonti kiinteistökehityshankkeessa
Saarinen, Anni; Saarinen, Anni (2014)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Saarinen, Anni
Saarinen, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011008
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata markkinoinnin näkökulmasta liiketoimintaverkon muodostumista projektimuotoisessa kiinteistökehityshankkeessa sekä tuoda esiin arvonluonnin elementtejä liiketoimintaverkoissa. Verkostolla tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä verkostoa, joka koostuu joukosta yrityksiä ja liiketoimintaverkolla tavoitteellisesti rakennettua ja rajattua toimijoiden joukkoa. Tarkastelun kohteena on Merihanko-kiinteistökehityshankkeen ympärille rakennettu liiketoimintaverkko, johon liittyvät yritykset ovat valinneet liiketoimintaverkkoon kuulumisen ja joiden välillä on keskinäistä vaihdantaa tai liiketoimintaa.
Toimintatutkimuksena toteutetun opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli rakentaa liiketoimintaverkko Merihanko-hankkeen brändin luomiseksi sekä markkinoinnin toteuttamiseksi. Teoriaosuus keskittyy liiketoimintaverkon arvonluonnin tarkasteluun kiinteistökehitykselle ominaisen projektimarkkinoinnin, sosiaalisen pääoman ja yrittäjyyden näkökulmasta. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin muun muassa havainnointia, projektipäiväkirjaa ja erilaisia dokumentteja. Työn lopputulemana syntyivät markkinointia tukeva liiketoimintaverkko, uusi brändi-ilme ja uudet verkkosivut. Verkoston alustana toimi hankkeen verkkosivu, jonka kautta verkosto tuli loppukäyttäjille näkyväksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liiketoimintaverkon rakentamis- ja johtamiskyvykkyys on kilpailuetu, joka ilmenee kyvyllä luoda ja vallata arvoa. Yritykset ovat mukana useissa eri verkoissa eri rooleilla, oman ja toisten aseman tunnistaminen on kriittisen tärkeää. Liiketoimintaosaaminen edellyttää tulevaisuudessa verkkojen tunnistamista, ohjailua ja johtamista. Tehokkaiden johtamismallien, verkostoalustojen ja organisointimuotojen kehittäminen on merkittävä haaste ja mielenkiintoinen aihe jatkotutkimukseen. Brändi syntyy mielikuvista, ja mielikuvat vuorovaikutuksesta. Verkostojen johtaminen on siten myös vuorovaikutuksen johtamista. Vuorovaikutuksesta syntyy dialogi, jonka kautta voidaan kasvattaa ymmärrystä, arvoa, osaamista sekä luoda kokemuksia ja niistä syntyviä elämyksiä. Arvon valtaaminen on mahdollista ottamalla haltuun dialogit ja johtamalla niiden kautta syntyviä valintoja.
Toimintatutkimuksena toteutetun opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli rakentaa liiketoimintaverkko Merihanko-hankkeen brändin luomiseksi sekä markkinoinnin toteuttamiseksi. Teoriaosuus keskittyy liiketoimintaverkon arvonluonnin tarkasteluun kiinteistökehitykselle ominaisen projektimarkkinoinnin, sosiaalisen pääoman ja yrittäjyyden näkökulmasta. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin muun muassa havainnointia, projektipäiväkirjaa ja erilaisia dokumentteja. Työn lopputulemana syntyivät markkinointia tukeva liiketoimintaverkko, uusi brändi-ilme ja uudet verkkosivut. Verkoston alustana toimi hankkeen verkkosivu, jonka kautta verkosto tuli loppukäyttäjille näkyväksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liiketoimintaverkon rakentamis- ja johtamiskyvykkyys on kilpailuetu, joka ilmenee kyvyllä luoda ja vallata arvoa. Yritykset ovat mukana useissa eri verkoissa eri rooleilla, oman ja toisten aseman tunnistaminen on kriittisen tärkeää. Liiketoimintaosaaminen edellyttää tulevaisuudessa verkkojen tunnistamista, ohjailua ja johtamista. Tehokkaiden johtamismallien, verkostoalustojen ja organisointimuotojen kehittäminen on merkittävä haaste ja mielenkiintoinen aihe jatkotutkimukseen. Brändi syntyy mielikuvista, ja mielikuvat vuorovaikutuksesta. Verkostojen johtaminen on siten myös vuorovaikutuksen johtamista. Vuorovaikutuksesta syntyy dialogi, jonka kautta voidaan kasvattaa ymmärrystä, arvoa, osaamista sekä luoda kokemuksia ja niistä syntyviä elämyksiä. Arvon valtaaminen on mahdollista ottamalla haltuun dialogit ja johtamalla niiden kautta syntyviä valintoja.