Käsityö tuotteeksi ja markkinoille : Käsityöyrittämisen mahdollisuudet 2010-luvun Suomessa
Rytilä, Sini (2014)
Rytilä, Sini
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053010985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053010985
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin käsityöharrastajan polkuun käsityöyrittäjäksi. Työn tavoitteena oli kartoittaa asioita, jotka ovat olennaisessa osassa käsityön muuttamisessa harrastuksesta työksi. Opinnäytetyössä selvitettiin,
mitkä ovat oleellisia asioita omien käsityötuotteiden suunnittelussa ja toteutuksessa myyntikelpoisiksi tuotteiksi.
Opinnäytetyön lähtökohtana olivat tekijän elinikäinen kokemus käsitöiden tekemisestä ja kokemukset käsityötuotteiden myynnistä. Tämän lisäksi tietoperustassa käsiteltiin faktatietoa ja tutkimustuloksia käsityöyrittämisen
alan kirjallisuudesta. Kokemuspohjaista aineistoa kerättiin myös kyselemällä kokemuksia nuorelta suomalaiselta yrittäjältä sekä kartoittamalla tekijän omaa tietoperustaa käsityön ja yrittäjyyden saralla.
Koska käsityöyrittäjiä on lähes yhtä paljon kuin on käsityötuotteita, ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa muuttaa harrastus yritystoiminnaksi. Opinnäytetyö tuotti kuvauksen polusta käsityöharrastajasta käsityöyrittäjäksi. Opinnäytetyön päätavoitteena oli luoda selkeä runko, jonka ympärille jokainen käsityöharrastaja voi lisätä omaan alaansa liittyvät asiat edetäkseen käsityöharrastajasta käsityöyrittäjäksi. Runko sisältää vaiheet ideoinnista tuotesuunnitteluun, materiaali- ja menetelmäkokeiluista asiakkaiden ja markkinoiden hahmottamiseen.
Näiden lisäksi polun hahmottamisen yhteydessä käsiteltiin arvojen, uniikkiuden ja sarjatuotannon teemoja sekä tuotteiden myyntiä ja markkinointia. Myynnin ja markkinoinnin kannalta tärkeitä ovat tyyli- ja logosuunnittelu, tuotteen hinnoittelu, pakkaus ja esillepano sekä myyntipaikkojen ja tapahtumien vertailu ja kartoittaminen. Jokainen käsityöharrastaja ja -yrittäjäksi haaveileva rakentaa oman polkunsa loppujen lopuksi itse. Tämän opinnäytetyön avulla polkua käsityöharrastajasta käsityöyrittäjäksi on helpompi kehittää eteenpäin jokaisen yksilölliset tarpeet huomioiden.
mitkä ovat oleellisia asioita omien käsityötuotteiden suunnittelussa ja toteutuksessa myyntikelpoisiksi tuotteiksi.
Opinnäytetyön lähtökohtana olivat tekijän elinikäinen kokemus käsitöiden tekemisestä ja kokemukset käsityötuotteiden myynnistä. Tämän lisäksi tietoperustassa käsiteltiin faktatietoa ja tutkimustuloksia käsityöyrittämisen
alan kirjallisuudesta. Kokemuspohjaista aineistoa kerättiin myös kyselemällä kokemuksia nuorelta suomalaiselta yrittäjältä sekä kartoittamalla tekijän omaa tietoperustaa käsityön ja yrittäjyyden saralla.
Koska käsityöyrittäjiä on lähes yhtä paljon kuin on käsityötuotteita, ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa muuttaa harrastus yritystoiminnaksi. Opinnäytetyö tuotti kuvauksen polusta käsityöharrastajasta käsityöyrittäjäksi. Opinnäytetyön päätavoitteena oli luoda selkeä runko, jonka ympärille jokainen käsityöharrastaja voi lisätä omaan alaansa liittyvät asiat edetäkseen käsityöharrastajasta käsityöyrittäjäksi. Runko sisältää vaiheet ideoinnista tuotesuunnitteluun, materiaali- ja menetelmäkokeiluista asiakkaiden ja markkinoiden hahmottamiseen.
Näiden lisäksi polun hahmottamisen yhteydessä käsiteltiin arvojen, uniikkiuden ja sarjatuotannon teemoja sekä tuotteiden myyntiä ja markkinointia. Myynnin ja markkinoinnin kannalta tärkeitä ovat tyyli- ja logosuunnittelu, tuotteen hinnoittelu, pakkaus ja esillepano sekä myyntipaikkojen ja tapahtumien vertailu ja kartoittaminen. Jokainen käsityöharrastaja ja -yrittäjäksi haaveileva rakentaa oman polkunsa loppujen lopuksi itse. Tämän opinnäytetyön avulla polkua käsityöharrastajasta käsityöyrittäjäksi on helpompi kehittää eteenpäin jokaisen yksilölliset tarpeet huomioiden.