Suunnitelma markkinointiviestinnän kehittämiseksi : case: Yritys X
Laaksonen, Viivi (2014)
Laaksonen, Viivi
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053010981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053010981
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen B2B-yritykselle. Yritys on Lahdessa toimiva sisustussuunnittelualan yritys, joka on aloittanut toimintansa syksyllä 2013. Yritys on kohdannut jo alkuvaiheessa hankaluuksia asiakkaiden tavoittamisessa, mihin tällä opinnäytetyöllä pyritään löytämään ratkaisu.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia yrityksen markkinointiviestinnän tilaa tällä hetkellä ja tehdä huomioita, joilla sitä voitaisiin parantaa. Parannusehdotusten perusta on teoreettisessa viitekehyksessä, joka koostuu palvelumuotoilu käsitteen avaamisesta, B2B-markkinoiden ominaispiirteiden selvittämisestä sekä markkinointiviestinnän perinteisistä ja nykyaikaisista digimarkkinoinnin keinoista.
Tutkimus on tapaustutkimus ja sen tarkoituksena on tutkia yhtä kohdetta, eli case-yritystä. Empiirinen osuus toteutetaan teemahaastattelulla, jonka teemat on johdettu teoreettisesta viitekehyksestä. Tutkimukseen osallistuvat yrityksen molemmat edustajat. Tutkimushaastattelu nauhoitetaan, ja puretaan teemoittain analysointia varten. Analysoinnin tarkoitus on löytää haastateltavien vastauksista niin tiedostetut kuin piilevätkin ongelmat.
Tutkimuksen tuloksena saadaan aikaan kehityssuunnitelma, jota noudattamalla yrityksen asiakasmäärät tulevat nousemaan. Suunnitelma on tarkoitettu pääosin pitkänaikavälin markkinointiviestintään, mutta siitä löytyy myös asioita, joiden uskotaan nostattavan asiakasmääriä nopeastikin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia yrityksen markkinointiviestinnän tilaa tällä hetkellä ja tehdä huomioita, joilla sitä voitaisiin parantaa. Parannusehdotusten perusta on teoreettisessa viitekehyksessä, joka koostuu palvelumuotoilu käsitteen avaamisesta, B2B-markkinoiden ominaispiirteiden selvittämisestä sekä markkinointiviestinnän perinteisistä ja nykyaikaisista digimarkkinoinnin keinoista.
Tutkimus on tapaustutkimus ja sen tarkoituksena on tutkia yhtä kohdetta, eli case-yritystä. Empiirinen osuus toteutetaan teemahaastattelulla, jonka teemat on johdettu teoreettisesta viitekehyksestä. Tutkimukseen osallistuvat yrityksen molemmat edustajat. Tutkimushaastattelu nauhoitetaan, ja puretaan teemoittain analysointia varten. Analysoinnin tarkoitus on löytää haastateltavien vastauksista niin tiedostetut kuin piilevätkin ongelmat.
Tutkimuksen tuloksena saadaan aikaan kehityssuunnitelma, jota noudattamalla yrityksen asiakasmäärät tulevat nousemaan. Suunnitelma on tarkoitettu pääosin pitkänaikavälin markkinointiviestintään, mutta siitä löytyy myös asioita, joiden uskotaan nostattavan asiakasmääriä nopeastikin.