Lantalogistiikka ja etävarastointi
Ahonen, Juho; Koivistoinen, Paula (2014)
Ahonen, Juho
Koivistoinen, Paula
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910967
Tiivistelmä
Kasvavat ja kehittyvät karjatilat tarvitsevat lisää peltoa, REKKA -hankkeen tavoitteena on selvittää laajentavien karjatilojen lisäpellon hankinnan taloudellista kannattavuutta ja viljelyn logistisia vaihtoehtoja. Tässä opinnäytetyössä esitellään laskelmin saatuja kustannuksia lannan kuljetukseen ja etävarastointiin liittyen eri kuljetus matkoilla ja kalustoilla. Laskelmat pohjautuvat hankkimiimme taustatietoihin. Kuljetukseen käytettäviä kalustoja on valittuna kolme sekä kuivalannalle että lietelannalle. Levitysvaunu 12 m3 molemmilla lantatyypeillä, siirtovaunu 20 m3 kuivalannalla ja 24 m3 lietelannalla sekä lantarekka 35 m3 ja 32 m3.
Lannanvarastointimahdollisuuksia eri lantatyypeille on muutamia erilaisia. Kuivalannan osalta etävarastona on käsi-telty vain järkevin vaihtoehto, patterointi. Lietelannalla vaihtoehtoja on useampia. Laskelmat perustuvat haastatteluin saatuihin tietoihin usein käytettävistä kaluston suuruusluokista ja pääasialliset laskentamatkat ovat REKKA-hankkeen kautta saadun tilamallin mukaiset.
Laskelmat osoittavat, että jo muutaman kilometrin siirtomatkan jälkeen suuremmat kuljetuskalustot tulevat lannan siirrossa huokeammiksi, huolimatta niiden korkeammista kustannuksista tuntia kohden. Laskelmista käy myös ilmi, että jo noin 10 kilometrin jälkeen keskimääräisillä tilavuuksilla ja nopeuksilla laskettuna rekan kuljetuskapasiteetti alkaa jäädä jälkeen jopa pienen levitysvaunun levitystehokkuudelle. Näin ollen voidaan arvioida, että alle 10 kilo-metrin etäisyyksillä voi kuljetus- ja levityskalusto toimia yhtä aikaa tehokkaasti, mutta siitä eteenpäin voi olla järke-vämpää varastoida lantaa etäpeltojen yhteyteen jo ennen levitysaikaa. Laskelmista on myös pääteltävissä, että lannan tyypistä riippumatta ei ole tarpeen käyttää kovin suurta levityskalustoa. Jo 12 m3:n levitysvaunu on varsin tehokas, eikä etenkään lantaa kauemmas siirrettäessä ole tarve käyttää suurempia vaunukokoja.
Laskurit ja videot löytyvät osoitteesta https://rekka.savonia.fi/
Lannanvarastointimahdollisuuksia eri lantatyypeille on muutamia erilaisia. Kuivalannan osalta etävarastona on käsi-telty vain järkevin vaihtoehto, patterointi. Lietelannalla vaihtoehtoja on useampia. Laskelmat perustuvat haastatteluin saatuihin tietoihin usein käytettävistä kaluston suuruusluokista ja pääasialliset laskentamatkat ovat REKKA-hankkeen kautta saadun tilamallin mukaiset.
Laskelmat osoittavat, että jo muutaman kilometrin siirtomatkan jälkeen suuremmat kuljetuskalustot tulevat lannan siirrossa huokeammiksi, huolimatta niiden korkeammista kustannuksista tuntia kohden. Laskelmista käy myös ilmi, että jo noin 10 kilometrin jälkeen keskimääräisillä tilavuuksilla ja nopeuksilla laskettuna rekan kuljetuskapasiteetti alkaa jäädä jälkeen jopa pienen levitysvaunun levitystehokkuudelle. Näin ollen voidaan arvioida, että alle 10 kilo-metrin etäisyyksillä voi kuljetus- ja levityskalusto toimia yhtä aikaa tehokkaasti, mutta siitä eteenpäin voi olla järke-vämpää varastoida lantaa etäpeltojen yhteyteen jo ennen levitysaikaa. Laskelmista on myös pääteltävissä, että lannan tyypistä riippumatta ei ole tarpeen käyttää kovin suurta levityskalustoa. Jo 12 m3:n levitysvaunu on varsin tehokas, eikä etenkään lantaa kauemmas siirrettäessä ole tarve käyttää suurempia vaunukokoja.
Laskurit ja videot löytyvät osoitteesta https://rekka.savonia.fi/