Mainonta ja piilomainonta suomalaisissa fitnessblogeissa
Heikkilä, Olga (2014)
Heikkilä, Olga
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910900
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin kuinka paljon suomalaisissa fitnessblogeissa esiintyi kiellettyä piilomainontaa. Blogimainonnan analysoiminen piilomainonnan näkökulmasta sekä mainonnan ilmoittamisen selkeys olivat työn kannalta merkityksellisiä asioita. Tarkastelun kohteena olivat luetuimmat suomalaiset, urheiluun ja hyviin elämäntapoihin keskittyvät blogit eli fitness-kategorian blogit.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ensin mainontaa piilomainonnan näkökulmasta, jotta lukijaa saatiin johdateltua aiheeseen ja tärkeimmät mainonnan termit saatiin avattua. Omana lukunaan käsiteltiin blogeja ja bloggausta sekä tähän kuuluvaa sanastoa ja blogien yleisimpiä piirteitä. Seuraavassa luvussa käsiteltiin tutkimuksen kannalta oleellisinta käsitettä, piilomainontaa, ja tämän esiintymismuotoja blogimainonnassa. Lopuksi tutkimuksen tulokset kerättiin yhteen ja niiden luotettavuutta pohdittiin.
Tutkimusosaa varten tarkasteltiin kuutta blogilista.fi -sivuston fitness-kategoriaan kuuluvan blogin päivityksiä tammikuun 2014 alusta helmikuun 2014 loppuun. Valintakriteereinä toimivat blogien suomalaisuus ja kuuluminen luetuimpien fitnessblogien joukkoon. Blogit valittiin kuitenkin niin, että ne olivat mahdollisimman erilaisia tutkimustuloksen monipuolisuuden takaamiseksi. Tämän vuoksi blogeja valittiin eri portaalien sivuilta. Tutkimus toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla, jonka tarkoituksena oli selvittää, kuinka usein mainoksia esiintyi, millä tavoin ne ilmaistiin lukijoille ja milloin mainonta muuttui piilomainonnaksi.
Tutkimustuloksista todettiin, että piilomainonta rehottaa blogeissa. Yhtenäisyyttä mainospostausten ja yhteistyöpostausten ilmoittamisesta ei ollut. Yhdessäkään blogissa ei ollut vain yhtä tapaa ilmoittaa mainoksista, ja bloggaaja ilmoitti eri postauksissa eri tavoin yhteistyöstä.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että bloggaajat eivät vielä tiedä miten mainoksista pitäisi ilmoittaa, joka lisää lukijan työtä ja aiheuttaa sekavuutta bloggaajien omien mielipiteiden ja maksettujen mainoksien välille. Blogit eivät tee poikkeusta mainonnan tunnistettavuuden sääntöön ja näin ollen piilomainonta on kiellettyä myös blogeissa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ensin mainontaa piilomainonnan näkökulmasta, jotta lukijaa saatiin johdateltua aiheeseen ja tärkeimmät mainonnan termit saatiin avattua. Omana lukunaan käsiteltiin blogeja ja bloggausta sekä tähän kuuluvaa sanastoa ja blogien yleisimpiä piirteitä. Seuraavassa luvussa käsiteltiin tutkimuksen kannalta oleellisinta käsitettä, piilomainontaa, ja tämän esiintymismuotoja blogimainonnassa. Lopuksi tutkimuksen tulokset kerättiin yhteen ja niiden luotettavuutta pohdittiin.
Tutkimusosaa varten tarkasteltiin kuutta blogilista.fi -sivuston fitness-kategoriaan kuuluvan blogin päivityksiä tammikuun 2014 alusta helmikuun 2014 loppuun. Valintakriteereinä toimivat blogien suomalaisuus ja kuuluminen luetuimpien fitnessblogien joukkoon. Blogit valittiin kuitenkin niin, että ne olivat mahdollisimman erilaisia tutkimustuloksen monipuolisuuden takaamiseksi. Tämän vuoksi blogeja valittiin eri portaalien sivuilta. Tutkimus toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla, jonka tarkoituksena oli selvittää, kuinka usein mainoksia esiintyi, millä tavoin ne ilmaistiin lukijoille ja milloin mainonta muuttui piilomainonnaksi.
Tutkimustuloksista todettiin, että piilomainonta rehottaa blogeissa. Yhtenäisyyttä mainospostausten ja yhteistyöpostausten ilmoittamisesta ei ollut. Yhdessäkään blogissa ei ollut vain yhtä tapaa ilmoittaa mainoksista, ja bloggaaja ilmoitti eri postauksissa eri tavoin yhteistyöstä.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että bloggaajat eivät vielä tiedä miten mainoksista pitäisi ilmoittaa, joka lisää lukijan työtä ja aiheuttaa sekavuutta bloggaajien omien mielipiteiden ja maksettujen mainoksien välille. Blogit eivät tee poikkeusta mainonnan tunnistettavuuden sääntöön ja näin ollen piilomainonta on kiellettyä myös blogeissa.