Sastamalan perhepäivähoidon ohjattu liikunta : Liikuntavälinekassi työvälineenä
Vihlman-Rajala, Heini (2014)
Vihlman-Rajala, Heini
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910896
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on työelämälähtöinen toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyö on tehty yhteisyössä Sastamalan kaupungin perhepäivähoidon kanssa. Opinnäytetyöni tarkoitus oli monipuolistaa Sastamalan kaupungin perhepäivähoidon liikuntaa, nostaa esille ohjatun liikunnan merkitys ja tarjota motorista kehitystä tukeva työväline perhepäivähoitajille. Opinnäytetyöni tuloksena syntyi liikuntavälinekassi ja opasvihko ohjatusta liikunnasta Sastamalan kaupungin perhepäivähoitajien työvälineeksi. Tällä tavoin voidaan tukea lasten kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui neljästä liikuntatuokiosta. Teoriapohjaa työlleni hain varhaiskasvatuksen liikunnasta, lapsen motorisesta kehityksestä ja motorisista perustaidoista, liikuntaympäristöistä ja –välineistä sekä ohjaajana toimimisesta. Liikuntatuokiot järjestettiin yhdelle Sastamalan perhepäivähoidon hoitajatiimille ja heidän hoitolapsilleen. Toimintatuokiot olivat teemoiltaan erilaisia ja jokaisen tuokion suunnittelussa otettiin huomioon motoristen perustaitojen opettelu ja harjoittelu. Jokaisen toimintatuokion jälkeen lapsilta kerättiin palautetta tuokiosta sekä hymy- ja surunaama-kuvin, että keskustelemalla. Perhepäivähoitajilta kerättiin tietoa kyselylomakkeella. Kerättyä aineistoa käytettiin hyväksi opasvihon ja liikuntavälinekassin suunnittelussa.
Liikuntavälinekassi koostuu varhaiskasvatuksen perusliikuntavälineistä sekä liikunnallisista kuvakorteista ja suunnistukseen suunnitelluista tehtäväkorteista. Opasvihko on osa liikuntavälinekassia. Opasvihkoon on koottu opinnäytetyön teoriaosasta keskeisimmät tiedot, ohjeita liikuntavälineiden monipuolisesta käytöstä sekä erilaisia liikunnallisia leikkejä.
Kerätyn tiedon, palautteen sekä omien havaintojeni perusteella voin todeta, että ohjattu liikunta sai kaikki lapset liikkeelle. Opinnäytetyön tuotos, liikuntavälinekassi ja opasvihko antavat hyvät mahdollisuudet lisätä ohjattua liikuntaa ja motoristen perustaitojen harjoittelua perhepäivähoidossa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui neljästä liikuntatuokiosta. Teoriapohjaa työlleni hain varhaiskasvatuksen liikunnasta, lapsen motorisesta kehityksestä ja motorisista perustaidoista, liikuntaympäristöistä ja –välineistä sekä ohjaajana toimimisesta. Liikuntatuokiot järjestettiin yhdelle Sastamalan perhepäivähoidon hoitajatiimille ja heidän hoitolapsilleen. Toimintatuokiot olivat teemoiltaan erilaisia ja jokaisen tuokion suunnittelussa otettiin huomioon motoristen perustaitojen opettelu ja harjoittelu. Jokaisen toimintatuokion jälkeen lapsilta kerättiin palautetta tuokiosta sekä hymy- ja surunaama-kuvin, että keskustelemalla. Perhepäivähoitajilta kerättiin tietoa kyselylomakkeella. Kerättyä aineistoa käytettiin hyväksi opasvihon ja liikuntavälinekassin suunnittelussa.
Liikuntavälinekassi koostuu varhaiskasvatuksen perusliikuntavälineistä sekä liikunnallisista kuvakorteista ja suunnistukseen suunnitelluista tehtäväkorteista. Opasvihko on osa liikuntavälinekassia. Opasvihkoon on koottu opinnäytetyön teoriaosasta keskeisimmät tiedot, ohjeita liikuntavälineiden monipuolisesta käytöstä sekä erilaisia liikunnallisia leikkejä.
Kerätyn tiedon, palautteen sekä omien havaintojeni perusteella voin todeta, että ohjattu liikunta sai kaikki lapset liikkeelle. Opinnäytetyön tuotos, liikuntavälinekassi ja opasvihko antavat hyvät mahdollisuudet lisätä ohjattua liikuntaa ja motoristen perustaitojen harjoittelua perhepäivähoidossa.