AMMATTIKORKEAKOULUN KANSAINVÄLISTYMINEN – BUSINESS WEEK LISÄARVON TUOTTAJANA OPISKELIJOILLE
Välilä, Jenni (2014)
Välilä, Jenni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910884
Tiivistelmä
Opinnäyteyön aiheena oli tutkia opiskelijoiden näkökulmasta tuottaako viikon mittainen opintoviikko kansainvälisessä ympäristössä - Business Week - opiskelijoille lisäarvoa. Tutkimuksessa pyrittiin etsimään vastauksia, millaisia asioita opiskelijat kokevat intensiiviviikon tuottamiksi lisäarvoiksi. Lisäksi tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden ajatuksia yleisesti kansainvälisyydestä ja sen merkityksestä nykypäivänä.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kansainvälisyyttä Satakunnan ammattikorkeakoulussa. Lisäksi teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kansainvälistymisen sekä kotikansainvälistymisen erilaisia välineitä ja väyliä, joiden avulla kansainvälisyyttä voidaan tavoitella opiskelussa. Teoreettisessa osuudessa esiteltiin Business Week intensiiviviikko kokonaisuudessaan sekä toteutettava toimintamalli.
Empiirinen osio opinnäytetyöstä toteutettiin laadullisin tiedonkeruumenetelmin. Tutkimuskysymyksiin kerättiin aineistoa teemahaastatteluin opiskelijoilta, jotka olivat osallistuneet järjestetylle Business Weekille joko Suomessa tai ulkomailla. Tutkimukseen osallistui kolme haastateltavaa. Kerättyä aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla löydettiin vastauksia haastatteluista tutkimukselle esitettyihin tutkimuskysymyksiin. Business Weekin todettiin tuottavan opiskelijoille lisäarvoa. Opiskelijat kokivat saavutetuiksi lisäarvoiksi kansainvälisyyden tavoittelemisen verkostoitumisen sekä vieraiden kulttuurien kokemisen kautta. Esille nousi myös itsensä kehittäminen kasvaneen itseluottamuksen ja kielellisen osaamisen kehittymisen kautta. Sekä tulevaisuuden näkymät työelämässä nostettiin vahvasti esille. Tutkimustulosten valossa voidaan todeta Business Week lisäarvon tuottajana olevan opiskelijoille kannattava opintokokonaisuus, josta on myös hyötyä tulevaisuudessa.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kansainvälisyyttä Satakunnan ammattikorkeakoulussa. Lisäksi teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kansainvälistymisen sekä kotikansainvälistymisen erilaisia välineitä ja väyliä, joiden avulla kansainvälisyyttä voidaan tavoitella opiskelussa. Teoreettisessa osuudessa esiteltiin Business Week intensiiviviikko kokonaisuudessaan sekä toteutettava toimintamalli.
Empiirinen osio opinnäytetyöstä toteutettiin laadullisin tiedonkeruumenetelmin. Tutkimuskysymyksiin kerättiin aineistoa teemahaastatteluin opiskelijoilta, jotka olivat osallistuneet järjestetylle Business Weekille joko Suomessa tai ulkomailla. Tutkimukseen osallistui kolme haastateltavaa. Kerättyä aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla löydettiin vastauksia haastatteluista tutkimukselle esitettyihin tutkimuskysymyksiin. Business Weekin todettiin tuottavan opiskelijoille lisäarvoa. Opiskelijat kokivat saavutetuiksi lisäarvoiksi kansainvälisyyden tavoittelemisen verkostoitumisen sekä vieraiden kulttuurien kokemisen kautta. Esille nousi myös itsensä kehittäminen kasvaneen itseluottamuksen ja kielellisen osaamisen kehittymisen kautta. Sekä tulevaisuuden näkymät työelämässä nostettiin vahvasti esille. Tutkimustulosten valossa voidaan todeta Business Week lisäarvon tuottajana olevan opiskelijoille kannattava opintokokonaisuus, josta on myös hyötyä tulevaisuudessa.