Markkinointisuunnitelma : Case: Greenfield-teetuotteet
Loponen, Anssi (2014)
Loponen, Anssi
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910880
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda markkinointisuunnitelma Greenfield-teetuotteille suomalaisille markkinoille. Tavoitteena on laatia markkinointisuunnitelma, joka luo lanseerattaville tuotteille toimivan markkinoinnin pohjan hyödyntäen markkinoinnin uusia kehityssuuntia.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin markkinoinnin suunnittelun kirjallisuutta sekä markkinointisuunnitelman eri osa-alueiden teorioita, minkä lisäksi hyödynnettiin tuntemusta suomalaisesta vähittäiskaupasta. Teoriaosa pohjautuu markkinoinnin suunnittelun teoriaan ja se sisältää markkinointitutkimuksen, segmentoinnin, markkinointibudjetin, markkinoinnin kilpailukeinot, markkinointistrategian sekä brändin merkityksen.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui CoreFinland Oy:lle toteutetusta markkinointisuunnitelmasta, josta selviää hyödynnettävät markkinointikanavat sekä vastuualueet. Pienyrityksissä markkinoinnin suunnittelu ei saa riittävän suurta osaa yrityksen strategisesta suunnittelusta, jotta yritys pystyisi hyödyntämään tuotteidensa tai palveluidensa kilpailuetua täydellisesti.
Markkinointisuunnitelma on muokattu teoriaosuuden pohjalta sopivaksi CoreFinland Oy:lle ja Greenfield-tuotteille. Markkinointisuunnitelmaa tehdessä on otettu huomioon kohdeyrityksen pieni koko sekä budjetti, jolloin markkinointikanavissa on jouduttu tekemään strategisia valintoja. Opinnäytetyön avulla CoreFinland Oy sai uuden työkalun, jolla se pystyy kehittämään markkinointitoimintojaan sekä lisäämään kuluttajien tietoisuutta Greenfield-brändistä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin markkinoinnin suunnittelun kirjallisuutta sekä markkinointisuunnitelman eri osa-alueiden teorioita, minkä lisäksi hyödynnettiin tuntemusta suomalaisesta vähittäiskaupasta. Teoriaosa pohjautuu markkinoinnin suunnittelun teoriaan ja se sisältää markkinointitutkimuksen, segmentoinnin, markkinointibudjetin, markkinoinnin kilpailukeinot, markkinointistrategian sekä brändin merkityksen.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui CoreFinland Oy:lle toteutetusta markkinointisuunnitelmasta, josta selviää hyödynnettävät markkinointikanavat sekä vastuualueet. Pienyrityksissä markkinoinnin suunnittelu ei saa riittävän suurta osaa yrityksen strategisesta suunnittelusta, jotta yritys pystyisi hyödyntämään tuotteidensa tai palveluidensa kilpailuetua täydellisesti.
Markkinointisuunnitelma on muokattu teoriaosuuden pohjalta sopivaksi CoreFinland Oy:lle ja Greenfield-tuotteille. Markkinointisuunnitelmaa tehdessä on otettu huomioon kohdeyrityksen pieni koko sekä budjetti, jolloin markkinointikanavissa on jouduttu tekemään strategisia valintoja. Opinnäytetyön avulla CoreFinland Oy sai uuden työkalun, jolla se pystyy kehittämään markkinointitoimintojaan sekä lisäämään kuluttajien tietoisuutta Greenfield-brändistä.