Yrityksen internet-sivut B2B-myynnissä : Case: Sentakia Oy
Jokela, Ilkka (2014)
Jokela, Ilkka
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910865
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Sentakia Oy:n kanssa. Sentakia Oy maahantuo kylpyhuoneisiin asennettavia pyyhekuivaimia. Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa Sentakia Oy:tä lisäämään myyntiä korjausrakentamisen markkinoilla.
Työn teoriaosuus koostuu kolmesta eri osa-alueesta. Ensimmäisenä käsitellään business to business ostamista. Business to business ostamisessa keskitytään ostoprosessin vaiheisiin. Seuraavaksi teoriaosassa käydään henkilökohtaisen myyntityön eri vaiheita läpi. Teoriaosuuden viimeisessä osassa tarkastellaan sitä, kuinka internet on muuttanut B2B-myyntiä, ja kuinka se tulisi hyödyntää. Tässä teorian viimeisessä osassa pääpaino on yrityksen nettisivuilla.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä korjausrakentamisessa toimivat odottavat tavaran toimittajan nettisivuilta, ja kuinka Sentakia Oy:n nettisivut vastaavat näihin odotuksiin.
Tutkimuksesta selviää, että korjausrakentamisessa toimivat LVI-suunnittelijat ja urakoitsijat arvostavat tavaran toimittajien nettisivujen osalta eniten helppoa navigaatiota ja sisältöä. Tavaran toimittajien nettisivuilta etsitään eniten tuotetietoja ja yrityksen yhteystietoja. Kyselytutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että Sentakia Oy:n nettisivut vastaavat hyvin tavaran toimittajien nettisivuille kohdistuviin odotuksiin korjausrakentamisen markkinoilla.
Opinnäytetyön yhteenvedossa käydään läpi tutkimuksen tärkeimmät tulokset, sekä esitetään kehitysehdotuksia Sentakia Oy:n nettisivuille.
Työn teoriaosuus koostuu kolmesta eri osa-alueesta. Ensimmäisenä käsitellään business to business ostamista. Business to business ostamisessa keskitytään ostoprosessin vaiheisiin. Seuraavaksi teoriaosassa käydään henkilökohtaisen myyntityön eri vaiheita läpi. Teoriaosuuden viimeisessä osassa tarkastellaan sitä, kuinka internet on muuttanut B2B-myyntiä, ja kuinka se tulisi hyödyntää. Tässä teorian viimeisessä osassa pääpaino on yrityksen nettisivuilla.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä korjausrakentamisessa toimivat odottavat tavaran toimittajan nettisivuilta, ja kuinka Sentakia Oy:n nettisivut vastaavat näihin odotuksiin.
Tutkimuksesta selviää, että korjausrakentamisessa toimivat LVI-suunnittelijat ja urakoitsijat arvostavat tavaran toimittajien nettisivujen osalta eniten helppoa navigaatiota ja sisältöä. Tavaran toimittajien nettisivuilta etsitään eniten tuotetietoja ja yrityksen yhteystietoja. Kyselytutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että Sentakia Oy:n nettisivut vastaavat hyvin tavaran toimittajien nettisivuille kohdistuviin odotuksiin korjausrakentamisen markkinoilla.
Opinnäytetyön yhteenvedossa käydään läpi tutkimuksen tärkeimmät tulokset, sekä esitetään kehitysehdotuksia Sentakia Oy:n nettisivuille.