Lomagolfilla tuloksiin : Matkailupaketin suunnittelu
Vilen, Jenni (2014)
Vilen, Jenni
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810791
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli iittiläisen matkailuyritys Lomakivi Oy:n tuotetarjonnan laajentaminen. Yrittäjien suunnitelmat toiminnan kasvattamisesta edellyttävät myös tuotetarjonnan laajentumista ja sen pohjalta opinnäytetyötä lähdettiin ideoimaan. Tavoitteena oli luoda pohjaa tulevalle matkailupa-kettitarjonnalle ja lisätä yhteistyötä lähiyritys Iitti Golfin kanssa. Mukaan otettiin ryhmäkannustemat-kailu, joka sopi parhaiten Lomakiven tämän hetkiseen tarjontaan ja on mahdollisin toteuttaa nykyisel-lä palvelukonseptilla. Tutkimuskysymyksenä ja kehittämistehtävänä oli kannustematkan ja golfin yhdistäminen yhtenäiseksi tuotteeksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä tutkin Iittiä toimintaympäristönä ja erityisesti sen kirkonkylää etsimäl-lä tietoja historiasta ja nykyisistä matkailunähtävyyksistä. Tarkastelin myös golfia aloittaen lajin his-toriasta, jatkaen matkailun kautta lajin toimintaan Iitissä. Näillä taustatiedoilla kartoitin alueen mat-kailupotentiaalia. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelin myös kannustematkailua, ja käytin siitä saatuja tietoja paketin kokonaisuuden muokkaamiseen. Haastatteluun osallistui Lomakiven asiakkai-ta, joilla oli jo ennestään tietoa golfista. Haastattelusta sain tietoa golfasiakkaiden odotuksista, mieli-piteistä ja heidän käyttämistään tiedonhakukanavista.
Lopullisena tuotteena loin matkailupaketin ”Lomagolfilla tuloksiin”, joka on yritysten ja yhdistysten kannustematkailuun kohdennettu paketti. Ytimenä siihen kuuluu golfin leikkimielinen kokeilu asian-tuntijaoppaan opastuksella, hyvä ruoka ja illanvietto Lomakiven tiloissa. Asiakasryhmän omat toiveet ja tavoitteet otetaan huomioon ja he pystyvätkin vaikuttamaan hyvin paljon lopulliseen kokonaisuu-teen jo ennen varausta. Paketille luotiin tuotekehityssuunnitelma, joka auttaa paketin kehittämisessä tulevaisuudessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tutkin Iittiä toimintaympäristönä ja erityisesti sen kirkonkylää etsimäl-lä tietoja historiasta ja nykyisistä matkailunähtävyyksistä. Tarkastelin myös golfia aloittaen lajin his-toriasta, jatkaen matkailun kautta lajin toimintaan Iitissä. Näillä taustatiedoilla kartoitin alueen mat-kailupotentiaalia. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelin myös kannustematkailua, ja käytin siitä saatuja tietoja paketin kokonaisuuden muokkaamiseen. Haastatteluun osallistui Lomakiven asiakkai-ta, joilla oli jo ennestään tietoa golfista. Haastattelusta sain tietoa golfasiakkaiden odotuksista, mieli-piteistä ja heidän käyttämistään tiedonhakukanavista.
Lopullisena tuotteena loin matkailupaketin ”Lomagolfilla tuloksiin”, joka on yritysten ja yhdistysten kannustematkailuun kohdennettu paketti. Ytimenä siihen kuuluu golfin leikkimielinen kokeilu asian-tuntijaoppaan opastuksella, hyvä ruoka ja illanvietto Lomakiven tiloissa. Asiakasryhmän omat toiveet ja tavoitteet otetaan huomioon ja he pystyvätkin vaikuttamaan hyvin paljon lopulliseen kokonaisuu-teen jo ennen varausta. Paketille luotiin tuotekehityssuunnitelma, joka auttaa paketin kehittämisessä tulevaisuudessa.