Sosiaalisen median toimintasuunnitelma, case Guild Travel Ltd
Vanhanen, Anni (2014)
Vanhanen, Anni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810760
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on luoda käyttökelpoinen sosiaalisen median markkinointi-suunnitelma lontoolaiselle matkatoimistolle, joka myy matkoja Suomeen. Työn toimek-siantaja on Guild Travel Ltd. Työ toteutettiin vuoden 2014 keväällä.
Työssä esitellään toimeksiantaja matkailualan toimijana ja perehdytään markkinoinnin teoriaan. Käsittelyssä ovat useat eri markkinoinnin teoriat, kuten SOSTAC, SMART ja marketing mix. Näitä malleja hyödyntäen luodaan yrityksen sosiaalisen median toimin-tasuunnitelma, joka koostuu lähtötilanteen tarkastelusta, tavoitteiden asettamisesta, strategian luomisesta, toimenpiteiden päättämisestä ja tulosten seuraamisesta.
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä toimeksiantajan ymmärrystä sosiaalisesta mediasta markkinoinnin työkaluna ja tarjota ratkaisuja kasvun lisäämiseen. Sosiaalisen median toimintasuunnitelma pohjautuu työssä esiteltävään SOSTAC-malliin, joka tarjoaa käyt-täjälleen kattavan analyysin suunnitelmasta. Markkinointisuunnitelma on työn liitteenä.
Toimintasuunnitelma kattaa neljä yritykselle relevanttia sosiaalisen median kanavaa: Twitterin, Pinterestin, Instagramin ja LinkedInin. Toimeksiantajan toiveesta Faceboo-kia ei käsitellä tässä työssä.
Työssä esitellään toimeksiantaja matkailualan toimijana ja perehdytään markkinoinnin teoriaan. Käsittelyssä ovat useat eri markkinoinnin teoriat, kuten SOSTAC, SMART ja marketing mix. Näitä malleja hyödyntäen luodaan yrityksen sosiaalisen median toimin-tasuunnitelma, joka koostuu lähtötilanteen tarkastelusta, tavoitteiden asettamisesta, strategian luomisesta, toimenpiteiden päättämisestä ja tulosten seuraamisesta.
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä toimeksiantajan ymmärrystä sosiaalisesta mediasta markkinoinnin työkaluna ja tarjota ratkaisuja kasvun lisäämiseen. Sosiaalisen median toimintasuunnitelma pohjautuu työssä esiteltävään SOSTAC-malliin, joka tarjoaa käyt-täjälleen kattavan analyysin suunnitelmasta. Markkinointisuunnitelma on työn liitteenä.
Toimintasuunnitelma kattaa neljä yritykselle relevanttia sosiaalisen median kanavaa: Twitterin, Pinterestin, Instagramin ja LinkedInin. Toimeksiantajan toiveesta Faceboo-kia ei käsitellä tässä työssä.