Modernin tv-kanavan liiketoiminta- ja tuotantomalli urheilutuotannossa : Case: URHOtv:n SM-liigan tv-tuotanto
Levander, Markus (2014)
Levander, Markus
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810736
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee URHOtv Oy:n liiketoimintamallia ja URHOtv maksutelevisio- kanavan tuotantomallia vuosina 2009 – 2014. Opinnäytetyöntekijänä toimi URHOtv Oy:llä vuosina 2010 – 2014 kanavasuunnittelijana ja tuotantopäällikkönä työskennellyt toimihenkilö. URHOtv Oy:n tuotannot lakkautettiin huhtikuussa 2014, jolloin opinnäy- tetyötä vielä työstettiin. URHOtv oli vuosina 2010 – 2013 maksu-tv-tilausten kärjessä, kun kanavalla oli oikeudet SM-liigan jääkiekko-otteluiden televisiointeihin.
Materiaalina käytettiin työkokemusta, asiantuntijahaastatteluita ja alan kirjallisuutta. Asiantuntijahaastatteluita oli URHOtv Oy:n entisiltä työntekijöiltä ja sidosryhmiltä. Vertailussa käytetään materiaalia MTV Oy:n tuote- ja tuotantopäälliköltä saamista haas- tatteluista.
Ensimmäisenä kuvaillaan URHOtv Oy:n perustamisajankohdan toimenpiteitä ja kuinka yrityksen liiketoimintamallia kehitettiin. 4P-, SWOT- ja BCG-malleja käytetään apuna tarkastellessa yrityksen liiketoimintamallia kriittisesti.
Seuraavaksi esitellään viisi tärkeintä sidosryhmäverkoston elementtiä monialustaisessa suorassa televisiolähetyksessä tallenteen jatkokäyttöön asti. Tärkeimmät sidosryhmät olivat tapahtuma, tuotanto, lähetys, katselualustat ja tallenne. URHOtv Oy:n sidosryh- mät käydään yksityiskohtaisesti läpi jääkiekon SM-liigan televisiotuotannon aikana, joka toimii opinnäytetyössä tapahtumatutkimuksena.
Työntuloksena on kuvaus modernin tv-kanavan liiketoiminta- ja tuotantomallista, jota voi käyttää media-alan yrityksen toiminnan, tuotantojen, yhteistyöprojektien ja markki- noinnin tehostamiseen. Työtä voi soveltaa urheilutapahtumien suorasta lähetyksestä myös viihdetuotantoihin.
Materiaalina käytettiin työkokemusta, asiantuntijahaastatteluita ja alan kirjallisuutta. Asiantuntijahaastatteluita oli URHOtv Oy:n entisiltä työntekijöiltä ja sidosryhmiltä. Vertailussa käytetään materiaalia MTV Oy:n tuote- ja tuotantopäälliköltä saamista haas- tatteluista.
Ensimmäisenä kuvaillaan URHOtv Oy:n perustamisajankohdan toimenpiteitä ja kuinka yrityksen liiketoimintamallia kehitettiin. 4P-, SWOT- ja BCG-malleja käytetään apuna tarkastellessa yrityksen liiketoimintamallia kriittisesti.
Seuraavaksi esitellään viisi tärkeintä sidosryhmäverkoston elementtiä monialustaisessa suorassa televisiolähetyksessä tallenteen jatkokäyttöön asti. Tärkeimmät sidosryhmät olivat tapahtuma, tuotanto, lähetys, katselualustat ja tallenne. URHOtv Oy:n sidosryh- mät käydään yksityiskohtaisesti läpi jääkiekon SM-liigan televisiotuotannon aikana, joka toimii opinnäytetyössä tapahtumatutkimuksena.
Työntuloksena on kuvaus modernin tv-kanavan liiketoiminta- ja tuotantomallista, jota voi käyttää media-alan yrityksen toiminnan, tuotantojen, yhteistyöprojektien ja markki- noinnin tehostamiseen. Työtä voi soveltaa urheilutapahtumien suorasta lähetyksestä myös viihdetuotantoihin.