Intranetin sisällön tuottaminen : case: PalveluSantra
Pyhälammi, Allu (2014)
Pyhälammi, Allu
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810735
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaa intranetin rakentamista ja sisällön tuottamista. Intranetin rakentaminen toteutettiin osana Lahden ammattikorkeakoulun Dynamo 2014 -projektia. Intranet rakennettiin PalveluSantra -organisaatiolle, joka välittää palveluja iäkkäille ja muille niitä tarvitseville henkilöille. PalveluSantran toimintaa ylläpitää Päijät-Hämeen hyvinvointipalvelujen kehitys ry. Intranetin rakentamisen tarkoituksena oli tarjota uusi yhteydenpitokanava PalveluSantran ja tämän rekisterissä olevan 140 keskenään erityyppisen yrityksen välille. Työ tehtiin yhteistyönä kuusihenkisen projektiryhmän ja projektin tilaajaorganisaation voimin.
Työn teoriaosuuden tarkoitus on käsitellä erityyppisen viestinnän erilaisia sisältöjä ja tuoda taustaa sille, minkälainen tämän päivän toimivan intranetin tulisi olla. Teoriaosuudessa käsitellään intranetin suunnittelun ja sisällön tuottamisen vaiheita, ja tarkastellaan loppukäyttäjän mahdollisuuksia saada intranetista mahdollisimman suuri hyöty. Teoriaosuuden tavoite on myös kirkastaa intranetin vahvuuksia yritysten jokapäiväisessä työskentelyssä.
Työn empiriaosuudessa kuvataan intranetin luomista case-yritys PalveluSantralle. Tutkimuksen empiirisenä aineistona käytettiin 140 yrittäjälle tehtyä kyselyä, intranetin tilaajan, PalveluSantran toiminnanjohtajan, haastattelua, sekä itse projektissa työskentelyä. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Tutkimustulosten analyysi oli kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen menetelmän sekoitus, ensimmäiseen kuitenkin painottuen.
Työn teoriaosuuden tarkoitus on käsitellä erityyppisen viestinnän erilaisia sisältöjä ja tuoda taustaa sille, minkälainen tämän päivän toimivan intranetin tulisi olla. Teoriaosuudessa käsitellään intranetin suunnittelun ja sisällön tuottamisen vaiheita, ja tarkastellaan loppukäyttäjän mahdollisuuksia saada intranetista mahdollisimman suuri hyöty. Teoriaosuuden tavoite on myös kirkastaa intranetin vahvuuksia yritysten jokapäiväisessä työskentelyssä.
Työn empiriaosuudessa kuvataan intranetin luomista case-yritys PalveluSantralle. Tutkimuksen empiirisenä aineistona käytettiin 140 yrittäjälle tehtyä kyselyä, intranetin tilaajan, PalveluSantran toiminnanjohtajan, haastattelua, sekä itse projektissa työskentelyä. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Tutkimustulosten analyysi oli kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen menetelmän sekoitus, ensimmäiseen kuitenkin painottuen.