Ajokorttilainsäädännön uudistus vuonna 2013 : Henkilöauton ajokortin kuljettajaopetus
Kallinen, Terhi (2014)
Kallinen, Terhi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810729
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia tietopaketti henkilöauton ajokortin kuljettajaopetuksesta. Tarkoituksena oli selvittää vuoden 2013 ajokorttilainsäädännön uudistuksen yhteydessä tehtyjä B-luokan ajokortin kuljettajaopetuksen uudistuksia ja kuljettajaopetuksen rakennetta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös selvittää kuljettajaopetuksen uudistuksen taustoja ja uudistuksen vaikutuksia ajokortin hankkimisen kustannuksiin. Opinnäytetyön kirjoitushetkellä opetuslupaopetukseen oli meneillään lakimuutos, joka tuli voimaan tammikuussa 2014.
Tässä opinnäyteyössä tulkitaan lakia tutkimustavoitteeseen pääsemiseksi. Tärkeitä lähteitä ovat uusi ajokorttilaki (386/2011) ja valtioneuvoston asetus ajokorteista (423/2011). Lisäksi hyödynnetään lain esitöitä, viranomaisten ylläpitämiä tietolähteitä ja kuljettajanopetuksesta tehtyä tutkimusaineistoa. Lain tulkintaan on yhdistetty myös empiiristä tutkimusta kirjallisen kyselyn avulla, jonka tarkoituksena oli saada työhön autokoulujen näkemys kuljettajaopetuksen uudistuksen onnistumisesta. Kysely tehtiin 20 autokoululle eri puolella Suomea, ja esitetyt kysymykset olivat avoimia. Kaksi autokoulua vastasi kyselyyn.
Ajokorttilainsäädännön uudistus keräsi aiemmin hajalla olleen ajokorttilainsäädännön yhteen. Henkilöauton ajokortin kuljettajaopetus muuttui kaksivaiheisesta kolmivaiheiseksi. Opetuksessa halutaan korostaa kuljettajan vastuullisuutta ja turvallisuuden ja ympäristönäkökulmien huomioimisen tärkeyttä. Kuljettajaopetuksen hinta nousi uudistuksen myötä ja opetuslupaopetuksen hinnan nousuun on reagoitu lakimuutoksella. Samalla pyrittiin myös korjaamaan opetuslupaopetuksen saatavuudessa ilmenneitä ongelmia. Sosiaalisten taitojen korostamista kuljettajanopetuksessa kaivataan yhä lisää, ja kuljettajaopetusta tulee kehittää edelleen.
Tässä opinnäyteyössä tulkitaan lakia tutkimustavoitteeseen pääsemiseksi. Tärkeitä lähteitä ovat uusi ajokorttilaki (386/2011) ja valtioneuvoston asetus ajokorteista (423/2011). Lisäksi hyödynnetään lain esitöitä, viranomaisten ylläpitämiä tietolähteitä ja kuljettajanopetuksesta tehtyä tutkimusaineistoa. Lain tulkintaan on yhdistetty myös empiiristä tutkimusta kirjallisen kyselyn avulla, jonka tarkoituksena oli saada työhön autokoulujen näkemys kuljettajaopetuksen uudistuksen onnistumisesta. Kysely tehtiin 20 autokoululle eri puolella Suomea, ja esitetyt kysymykset olivat avoimia. Kaksi autokoulua vastasi kyselyyn.
Ajokorttilainsäädännön uudistus keräsi aiemmin hajalla olleen ajokorttilainsäädännön yhteen. Henkilöauton ajokortin kuljettajaopetus muuttui kaksivaiheisesta kolmivaiheiseksi. Opetuksessa halutaan korostaa kuljettajan vastuullisuutta ja turvallisuuden ja ympäristönäkökulmien huomioimisen tärkeyttä. Kuljettajaopetuksen hinta nousi uudistuksen myötä ja opetuslupaopetuksen hinnan nousuun on reagoitu lakimuutoksella. Samalla pyrittiin myös korjaamaan opetuslupaopetuksen saatavuudessa ilmenneitä ongelmia. Sosiaalisten taitojen korostamista kuljettajanopetuksessa kaivataan yhä lisää, ja kuljettajaopetusta tulee kehittää edelleen.