IT-palvelun tuotantoon siirtämisen edellytykset
Lammi, Risto (2014)
Lammi, Risto
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810717
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena oli tehdä pohjatyötä finanssialan IT-palveluita tarjoavan Oy Samlink Ab:n palvelukehitysmenetelmien kehittämiseksi erityisesti palvelun tuotantoon siirron osalta. Työssä johdatetaan lukija aiheeseen esittelemällä palvelutuotannon peruskäsitteistöä ja tarkastellaan Finanssivahti-palvelun tuotantoon siirtoa ja siinä esiintyneitä ongelmia. Kyseinen tuotantoon siirto toimii esimerkkinä yrityksen palvelutuotannossa esiintyvistä haasteista ja siten lähtökohtana palvelutuotannon kehitysmahdollisuuksien kartoittamiselle.
Työssä ja aiemmin yrityksessä tehtyjen johtopäätöksien perusteella pyrittiin keksimään keinoja vähentää todettuja ongelmia palveluiden tulevissa käyttöönotoissa. Keskeisiksi
asioiksi työssä muodostuivat palvelun toimituksen edellytykset, dokumentaatio ja niiden huomiointi ajoissa tuotantoon siirtoa ajatellen. Edellytykset ja dokumentaatio esitellään ja niiden merkitystä käsitellään käytännönläheisesti.
Yrityksen tarpeita huomioon ottavaa tietoa ja ymmärrystä hankittiin järjestämällä yhteisiä kokouksia ja haastattelemalla yrityksen henkilöstöä, tutkimalla dokumentaatioita ja perehtymällä yleisesti yrityksen liiketoimintaan ja palvelukehitysprosessiin. Teoriapohjana ja tukena havainnoille ja johtopäätöksille käytetään Information Technology Infrastructure Librarya (ITIL) ja muuta tutkimusmateriaalia.
Työn tuloksena syntyi palvelun toimituksen edellytyksien ja yleisesti vaadittavan palveludokumentaation määrittely sekä suunnitelmat uudistetulle sähköiselle palvelun tuotantoon oton ilmoituslomakkeelle ja palvelukehityksen tarkistuslistalle. Ratkaisuiden avulla pyritään välttämään virheelliset palveluiden tuotantoon viennit. Työhön ei sisällytetä työn tuotosten lopullista käyttöönottoa ja jalkauttamista, vaan ne tulevat todennäköisesti olemaan jossakin muodossa osa yrityksessä lähitulevaisuudessa käyttöönotettavaa, uudistettua sovelluskehitysmenetelmää.
Työssä ja aiemmin yrityksessä tehtyjen johtopäätöksien perusteella pyrittiin keksimään keinoja vähentää todettuja ongelmia palveluiden tulevissa käyttöönotoissa. Keskeisiksi
asioiksi työssä muodostuivat palvelun toimituksen edellytykset, dokumentaatio ja niiden huomiointi ajoissa tuotantoon siirtoa ajatellen. Edellytykset ja dokumentaatio esitellään ja niiden merkitystä käsitellään käytännönläheisesti.
Yrityksen tarpeita huomioon ottavaa tietoa ja ymmärrystä hankittiin järjestämällä yhteisiä kokouksia ja haastattelemalla yrityksen henkilöstöä, tutkimalla dokumentaatioita ja perehtymällä yleisesti yrityksen liiketoimintaan ja palvelukehitysprosessiin. Teoriapohjana ja tukena havainnoille ja johtopäätöksille käytetään Information Technology Infrastructure Librarya (ITIL) ja muuta tutkimusmateriaalia.
Työn tuloksena syntyi palvelun toimituksen edellytyksien ja yleisesti vaadittavan palveludokumentaation määrittely sekä suunnitelmat uudistetulle sähköiselle palvelun tuotantoon oton ilmoituslomakkeelle ja palvelukehityksen tarkistuslistalle. Ratkaisuiden avulla pyritään välttämään virheelliset palveluiden tuotantoon viennit. Työhön ei sisällytetä työn tuotosten lopullista käyttöönottoa ja jalkauttamista, vaan ne tulevat todennäköisesti olemaan jossakin muodossa osa yrityksessä lähitulevaisuudessa käyttöönotettavaa, uudistettua sovelluskehitysmenetelmää.