Mobiilipelin visuaalinen suunnittelu käyttäjälähtöisessä tuotesuunnitteluprojektissa
Saarinen, Heli (2014)
Saarinen, Heli
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810660
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa visuaalinen ilme mobiilipeliin, joka on suunniteltu käyttäjälähtöisesti moniammatillisen tiimin yhteistyönä. Työn toimeksiantajana toimi hämeenlinnalainen Aatos Media. Projektin tavoitteena oli kehittää oppimispeli, jonka kohderyhmänä olivat esikouluikäiset eli noin 5-7-vuotiaat lapset.
Opinnäytetyössä on raportoitu käyttäjätutkimusta ja sen tulosten vaikutusta moniammatillisen tiimin suunnitteluprosessiin sekä pelin visuaalisen ilmeen toteutukseen. Opinnäytetyön avulla selvitettiin myös mobiilisovelluksen käyttäjälähtöisessä suunnitellussa huomioon otettavia asioita, joita yritys voi mahdollisesti huomioida tulevissa tuotekehitysprojekteissaan.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teoriatiedon lisäksi havainnointia, omaa ja muiden tiimiläisten kokemuksia sekä kilpailevien tuotteiden tarkastelua. Käyttäjätietoa kerättiin Hämeenlinnan Miemalan päiväkodissa kohderyhmälle tehdyn ideointihaastattelun ja myöhemmin järjestetyn pelitestauksen avulla. Tuloksena saimme ideoita tuotteen suunnitteluun sekä tarvittavaa tietoa esimerkiksi pelin toimivuudesta, käyttäjien mieltymyksistä, heidän taitotasostaan ja tavoistaan toimia pelitilanteessa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin esikouluikäisille tehdyn käyttäjätutkimuksen tuloksia hyödyntäen suunniteltua ja valmistettua mobiilioppimispeli, joka toimii tavoitteiden mukaisesti yhdistäen viihdepelin ja oppimispelin ominaisuuksia. Peli myös erottuu kilpailijoistaan, vaikka sisältääkin samankaltaisia elementtejä muiden pelien kanssa. Tekijätiimi pyrki aidosti tekemään tuotteesta lapsille sopivan, heille mielekkään ja matemaattista oppimista edistävän. Lasten omia ehdotuksia ja ideoita huomioitiin esimerkiksi suunniteltaessa palkitsemistapoja, käyttöliittymää, pelimekaniikkaa, tarinaa ja visuaalista ilmettä. Visuaalisessa ilmeessä käyttäjien toiveet näkyivät erityisesti hahmossa, koko pelimaailmassa ja pienissä yksityiskohdissa.
Opinnäytetyössä on raportoitu käyttäjätutkimusta ja sen tulosten vaikutusta moniammatillisen tiimin suunnitteluprosessiin sekä pelin visuaalisen ilmeen toteutukseen. Opinnäytetyön avulla selvitettiin myös mobiilisovelluksen käyttäjälähtöisessä suunnitellussa huomioon otettavia asioita, joita yritys voi mahdollisesti huomioida tulevissa tuotekehitysprojekteissaan.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teoriatiedon lisäksi havainnointia, omaa ja muiden tiimiläisten kokemuksia sekä kilpailevien tuotteiden tarkastelua. Käyttäjätietoa kerättiin Hämeenlinnan Miemalan päiväkodissa kohderyhmälle tehdyn ideointihaastattelun ja myöhemmin järjestetyn pelitestauksen avulla. Tuloksena saimme ideoita tuotteen suunnitteluun sekä tarvittavaa tietoa esimerkiksi pelin toimivuudesta, käyttäjien mieltymyksistä, heidän taitotasostaan ja tavoistaan toimia pelitilanteessa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin esikouluikäisille tehdyn käyttäjätutkimuksen tuloksia hyödyntäen suunniteltua ja valmistettua mobiilioppimispeli, joka toimii tavoitteiden mukaisesti yhdistäen viihdepelin ja oppimispelin ominaisuuksia. Peli myös erottuu kilpailijoistaan, vaikka sisältääkin samankaltaisia elementtejä muiden pelien kanssa. Tekijätiimi pyrki aidosti tekemään tuotteesta lapsille sopivan, heille mielekkään ja matemaattista oppimista edistävän. Lasten omia ehdotuksia ja ideoita huomioitiin esimerkiksi suunniteltaessa palkitsemistapoja, käyttöliittymää, pelimekaniikkaa, tarinaa ja visuaalista ilmettä. Visuaalisessa ilmeessä käyttäjien toiveet näkyivät erityisesti hahmossa, koko pelimaailmassa ja pienissä yksityiskohdissa.