Sukupuoli ja vastaelokuva
Jakobsson, Erkki (2013)
Jakobsson, Erkki
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810596
Tiivistelmä
Kirjallinen opinnäytetyöni keskittyy analysoimaan feminististä maskuliinisuuden dekonstruktiota Catherine Breillatin new french extrimism-genren elokuvassa ”Anatomie de l'enfer” (2004). Tutkin myös elokuvan sisältöä. Opinnäytetyöni vertailee sukupuoli-identiteettejä historiallisessa traditionaalisessa mallissa ja modernissa eksistentiaalisessa mallissa. Yritän selittää miten ja miksi ne ovat muuttuneet.
Tutkin muutamia esimerkkejä eksistentialistisista vaihtoehdoista verrattuna traditionaalisiin sukupuolirooleihin elokuvien protagonisteissa. Esittelen olennaisia ydinkäsitteitä modernista eksistentialistisesta ja feministisestä filosofiasta, feministisestä elokuvateoriasta ja feministisestä vastaelokuvasta. Tutkin postfeministisen valtavirtaelokuvan ja miesyleisöille suunnattujen elokuvien roolia nykyaikaisten heteroseksuaalisten sukupuoli-identiteettien muodostamisessa molemmille sukupuolille.
Tutkin muutamia esimerkkejä eksistentialistisista vaihtoehdoista verrattuna traditionaalisiin sukupuolirooleihin elokuvien protagonisteissa. Esittelen olennaisia ydinkäsitteitä modernista eksistentialistisesta ja feministisestä filosofiasta, feministisestä elokuvateoriasta ja feministisestä vastaelokuvasta. Tutkin postfeministisen valtavirtaelokuvan ja miesyleisöille suunnattujen elokuvien roolia nykyaikaisten heteroseksuaalisten sukupuoli-identiteettien muodostamisessa molemmille sukupuolille.