Markkinointisuunnitelma : Case: Humanis kotisairaanhoito ja ensiapukoulutus
Metsälä, Kirsi (2014)
Metsälä, Kirsi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810589
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli aloittelevan kotisairaanhoitoa ja ensiapukoulutusta tarjoavan yrityksen markkinointisuunnitelma ja merkittävä tunnettuuden lisääminen Pirkanmaan alueella. Tarkoituksena oli selvittää, mitä alkavan yrityksen tulisi ottaa huomioon markkinoinnissaan ja tehdä näiden tietojen pohjalta yritykselle mahdollisimman toimiva markkinointisuunnitelma.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin pääasiassa kirjoituspöytätutkimuksena. Opinnäytetyö toteutettiin pääasiassa liiketaloutta sekä erityisesti markkinointia käsittelevää kirjallisuutta hyväksi käyttäen. Kirjallisuudessa esiintyviä teorioita sovellettiin toimeksiantajan toimintaan ja markkinointisuunnitelman tekemiseen. Lisäksi materiaalina käytettiin toimeksiantajayrityksen omistajan haastatteluja sekä internetistä löytyneitä luotettavia lähteitä. Opinnäytetyö sisältää kehitysehdotuksia.
Työn teoriaosuus käsittelee markkinoinnin perusteita, tarkemmin perehdytään markkinointimalleihin, segmentointiin, lähtökohta-analyyseihin, markkinoinnin kilpailukeinoihin sekä suunnitteluprosessiin. Työn empiriaosuutena on markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle.
Työn tavoite, markkinointisuunnitelma, pyrittiin rakentamaan mahdollisimman käytännönläheiseksi ja toimivaksi, jotta yrittäjä voisi hyödyntää sitä tulevaisuudessa. Suunnitelma pohjautuu lähtökohta-analyyseihin, määriteltyyn yrityksen strategiaan ja kilpailukeinoihin, joilla yritys pääsisi tavoitteisiinsa. Suunnitelman olennaisina osina ovat myös aikataulutus, budjetointi, markkinoinnin organisointi ja seuranta. Suunnitelma on suuntaa-antava, joten se antaa yrittäjälle mahdollisuuden käyttää suunnitelmana pohjana tulevaisuudessakin, mahdollisesti muuttuneessa tilanteessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin pääasiassa kirjoituspöytätutkimuksena. Opinnäytetyö toteutettiin pääasiassa liiketaloutta sekä erityisesti markkinointia käsittelevää kirjallisuutta hyväksi käyttäen. Kirjallisuudessa esiintyviä teorioita sovellettiin toimeksiantajan toimintaan ja markkinointisuunnitelman tekemiseen. Lisäksi materiaalina käytettiin toimeksiantajayrityksen omistajan haastatteluja sekä internetistä löytyneitä luotettavia lähteitä. Opinnäytetyö sisältää kehitysehdotuksia.
Työn teoriaosuus käsittelee markkinoinnin perusteita, tarkemmin perehdytään markkinointimalleihin, segmentointiin, lähtökohta-analyyseihin, markkinoinnin kilpailukeinoihin sekä suunnitteluprosessiin. Työn empiriaosuutena on markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle.
Työn tavoite, markkinointisuunnitelma, pyrittiin rakentamaan mahdollisimman käytännönläheiseksi ja toimivaksi, jotta yrittäjä voisi hyödyntää sitä tulevaisuudessa. Suunnitelma pohjautuu lähtökohta-analyyseihin, määriteltyyn yrityksen strategiaan ja kilpailukeinoihin, joilla yritys pääsisi tavoitteisiinsa. Suunnitelman olennaisina osina ovat myös aikataulutus, budjetointi, markkinoinnin organisointi ja seuranta. Suunnitelma on suuntaa-antava, joten se antaa yrittäjälle mahdollisuuden käyttää suunnitelmana pohjana tulevaisuudessakin, mahdollisesti muuttuneessa tilanteessa.