SUORITUSARVIOINTIJÄRJESTELMÄN LUOMINEN CASE – ANTINASU & RATSULA OY
Von Schöneman, Terhi (2014)
Von Schöneman, Terhi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810574
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda kohdeorganisaatiolle laadullisen tutkimuksen kautta toimiva suoritusarviointijärjestelmä. Tutkimuksen tarve nousi esille yrityksen tarpeesta tehdä Ratsulan sisäänostajien (tuotepäälliköiden) ja heidän avustajiensa (tuotevalvojien) toiminnasta ja yhteistyöstä enemmän kommunikoivaa ja tavoitteellista. Myös tehtävien tasa-arvoistaminen ja ansioiden mukainen palkitseminen olivat tärkeässä roolissa. Tutkimusongelmana oli, miten kohdeorganisaatioon tulisi luoda toimiva ja oikeudenmukainen suoritusarviointijärjestelmä.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa keskityttiin suoritusjohtamiseen, henkilöstön motivointiin, suoritusarviointiin ja palkitsemiseen. Tämän osuuden pohjalta luotiin pohjaa asiantuntijahaastatteluiden ja kyselyiden teemoille ja itse järjestelmän konkreettiseen rakentamiseen.
Empiirisessä osiossa sovellettiin teoreettisessa osiossa esiin tulleita näkemyksiä. Tehtiin yritysvertailu Ratsulan ja toisen yrityksen välillä, jossa on käytössä suoritusarviointijärjestelmä, haastateltiin suoritusjärjestelmäasiantuntijoita ja toteutettiin kysely tuotepäälliköille ja tuotevalvojille nykyisistä toimintatavoista ja toiveista sen kehittämisen suhteen. Lisäksi tuotevalvojat ja tuotepäälliköt saivat täytettäväkseen jo olemassa olevan tuotevalvojan toimenkuvan perusteella luodun suoritusarviointilomakkeen ja kertoa siitä mielipiteensä.
Suoritusarviointijärjestelmä tulee rakentaa niin, että se tukee yrityksen muita arvoja ja strategiaa. Järjestelmää koskevat henkilöt on hyvä ottaa mukaan järjestelmää suunniteltaessa ja ihmisten tulee kokea järjestelmän olevan oikeudenmukainen. Tavoitteet tulee olla saavutettavissa, mutta ei liian helposti. Arvioitavan henkilön rooli tulee määritellä, mitä se on parhaimmillaan ja muodostaa tästä arviointijärjestelmän korkeimman mahdollisen saavutettavissa olevan määreen. Järjestelmä tulee esitellä henkilöstölle pilottijärjestelmänä ja kokeilla sitä tietyn ajanjakson verran ilman, että siihen sidotaan palkitsemista. Onnistuakseen suoritusarviointijärjestelmä vaatii sitoutumista, työtä ja järjestelmällistä tavoitteiden ja tulosten seurantaa.
Tutkimuksen tulosten pohjalta luotiin uusi versio suoritusarviointitaulukosta, alustava pisteytysjärjestelmä/tulostaulukko, kolmijakoinen palkkioidenjakotaulukko ja ohjeistus tuotevalvojien ja päälliköiden tapaamisiin. Tuloksena syntyi myös vuosikalenteri ohjeistamaan heidän toimintaansa kuukausitasolla.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa keskityttiin suoritusjohtamiseen, henkilöstön motivointiin, suoritusarviointiin ja palkitsemiseen. Tämän osuuden pohjalta luotiin pohjaa asiantuntijahaastatteluiden ja kyselyiden teemoille ja itse järjestelmän konkreettiseen rakentamiseen.
Empiirisessä osiossa sovellettiin teoreettisessa osiossa esiin tulleita näkemyksiä. Tehtiin yritysvertailu Ratsulan ja toisen yrityksen välillä, jossa on käytössä suoritusarviointijärjestelmä, haastateltiin suoritusjärjestelmäasiantuntijoita ja toteutettiin kysely tuotepäälliköille ja tuotevalvojille nykyisistä toimintatavoista ja toiveista sen kehittämisen suhteen. Lisäksi tuotevalvojat ja tuotepäälliköt saivat täytettäväkseen jo olemassa olevan tuotevalvojan toimenkuvan perusteella luodun suoritusarviointilomakkeen ja kertoa siitä mielipiteensä.
Suoritusarviointijärjestelmä tulee rakentaa niin, että se tukee yrityksen muita arvoja ja strategiaa. Järjestelmää koskevat henkilöt on hyvä ottaa mukaan järjestelmää suunniteltaessa ja ihmisten tulee kokea järjestelmän olevan oikeudenmukainen. Tavoitteet tulee olla saavutettavissa, mutta ei liian helposti. Arvioitavan henkilön rooli tulee määritellä, mitä se on parhaimmillaan ja muodostaa tästä arviointijärjestelmän korkeimman mahdollisen saavutettavissa olevan määreen. Järjestelmä tulee esitellä henkilöstölle pilottijärjestelmänä ja kokeilla sitä tietyn ajanjakson verran ilman, että siihen sidotaan palkitsemista. Onnistuakseen suoritusarviointijärjestelmä vaatii sitoutumista, työtä ja järjestelmällistä tavoitteiden ja tulosten seurantaa.
Tutkimuksen tulosten pohjalta luotiin uusi versio suoritusarviointitaulukosta, alustava pisteytysjärjestelmä/tulostaulukko, kolmijakoinen palkkioidenjakotaulukko ja ohjeistus tuotevalvojien ja päälliköiden tapaamisiin. Tuloksena syntyi myös vuosikalenteri ohjeistamaan heidän toimintaansa kuukausitasolla.