Senioreiden internetin käyttö matkailussa
Haapalainen, Merja (2014)
Haapalainen, Merja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710548
Tiivistelmä
Opinnäytetyö liittyi kansainväliseen AHEAD-hankkeeseen. Hankkeen nimi tulee sanoista “Training high tech seniors for Discovery”. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Laurea-ammattikorkeakoulu, joka on aktiivisesti mukana AHEAD-hankkeessa. Hankkeessa on Laurea-ammattikorkeakoulun lisäksi osallistujia Italiasta, Sveitsistä, Iso-Britanniasta ja Sloveniasta. AHEAD-hankkeen tarkoituksena on kehittää seniori-ikäisten ihmisten digitaalisen median käyttöä ja opettaa heitä hyödyntämään digitaalista mediaa kommunikoinnissaan. Lisäksi hankkeessa toteutetaan mobiilisovellus senioreille. Sovellus mahdollistaisi digitaalisen tarinankertomisen matkakokemuksista.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli: ”Miten seniori-ikäiset käyttävät internetiä omaan lomamatkailuunsa?”. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten suomalaiset seniorit käyttävät internetiä ennen matkaa, matkan aikana ja matkan jälkeen. Sen tarkoituksena oli kartoittaa senioreiden internetin käyttötottumuksia etenkin ulkomaille suuntautuvaan lomamatkailuun liittyen. Toimeksiantaja voi hyödyntää saatuja tuloksia AHEAD-hankkeessa.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui tutkimukselle aiheelliseksi katsotuista käsitteistä. Näitä käsitteitä olivat Suomen väestörakenteen vanheneminen, aktiivinen ikääntyminen, ikääntyminen ja teknologia, senioreiden internetin käyttö, senioreiden matkustus ja internetin matkailupalvelut.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Laadullisella tutkimuksella saadaan kerättyä mahdollisimman tarkkaa ja informatiivista tietoa tutkittavasta asiasta. Laadullisen tutkimistavan valinta vaikutti opinnäytetyössä käytettyjen tutkimusmenetelmien valintaan. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joita tehtiin sen verran, että uutta tietoa ei enää ilmaantunut. Aineiston keräämisen jälkeen aineisto litteroitiin, analysoitiin ja määrällistettiin yksinkertaisesti.
Keskeiset tulokset tutkimuksessa olivat, että seniorit käyttävät internetiä suurimmaksi osaksi matkaprosessissa matkan suunnitteluun ja varaukseen. Näissä vaiheessa käytettiin monipuolisesti sekä matkatoimistojen internetsivuja että Googlen hakukonetta. Matkan aikana internetiä ei juurikaan käytetty, koska sille ei ollut tarvetta. Matkan jälkeisessä palautteenannossa internetillä oli taas oma sijansa.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli: ”Miten seniori-ikäiset käyttävät internetiä omaan lomamatkailuunsa?”. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten suomalaiset seniorit käyttävät internetiä ennen matkaa, matkan aikana ja matkan jälkeen. Sen tarkoituksena oli kartoittaa senioreiden internetin käyttötottumuksia etenkin ulkomaille suuntautuvaan lomamatkailuun liittyen. Toimeksiantaja voi hyödyntää saatuja tuloksia AHEAD-hankkeessa.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui tutkimukselle aiheelliseksi katsotuista käsitteistä. Näitä käsitteitä olivat Suomen väestörakenteen vanheneminen, aktiivinen ikääntyminen, ikääntyminen ja teknologia, senioreiden internetin käyttö, senioreiden matkustus ja internetin matkailupalvelut.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Laadullisella tutkimuksella saadaan kerättyä mahdollisimman tarkkaa ja informatiivista tietoa tutkittavasta asiasta. Laadullisen tutkimistavan valinta vaikutti opinnäytetyössä käytettyjen tutkimusmenetelmien valintaan. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joita tehtiin sen verran, että uutta tietoa ei enää ilmaantunut. Aineiston keräämisen jälkeen aineisto litteroitiin, analysoitiin ja määrällistettiin yksinkertaisesti.
Keskeiset tulokset tutkimuksessa olivat, että seniorit käyttävät internetiä suurimmaksi osaksi matkaprosessissa matkan suunnitteluun ja varaukseen. Näissä vaiheessa käytettiin monipuolisesti sekä matkatoimistojen internetsivuja että Googlen hakukonetta. Matkan aikana internetiä ei juurikaan käytetty, koska sille ei ollut tarvetta. Matkan jälkeisessä palautteenannossa internetillä oli taas oma sijansa.