Varhaisen tuen toimintamalli Jaakonpuiston päiväkotiin
Vainio, Meri-Tuuli (2014)
Vainio, Meri-Tuuli
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710547
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda varhaisen tuen toimintamalli Jaakonpuiston päiväkotiin. Opinnäytetyö on kehittämistyö, ja sen on tarkoitus edistää lastensuojelun ja päivähoidon yhteistyötä sekä kehittää päivähoidon henkilökunnan valmiuksia lapsiperheiden varhaiseen tukemiseen. Kouvolan kaupungissa on pitkään ollut tilanne se, että päivähoidosta tulee liian vähän lastensuojeluilmoituksia. Vähäiset ilmoitukset päiväkodista tulevat kaiken lisäksi yleensä liian myöhään. Tavoitteena on rakentaa konkreettinen toimintamalli, joka helpottaa arjen työtä ja huolen kartoittamista päivähoidossa. Työssä selvitettiin, mitä toimintatapoja Jaakonpuiston päiväkodin henkilökunta on tähän asti käyttänyt huolen tullessa esille.
Tutkimus toteutettiin päiväkodin kasvatushenkilökunnalle jaettavien ideointilomakkeiden avulla. Ideointilomakkeita jaettiin yhteensä neljä kappaletta tiimeihin. Jokaisesta tiimistä tuli vastauksia. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Aineistosta selvisi, että henkilökunnalla on jo hyvät työtavat, mutta edelleen heille on epävarmaa, milloin lastensuojeluilmoitus on hyvä tehdä. Henkilökunta epäili oman huolensa riittävyyttä. Vanhempien kanssa huolen puheeksi ottamisessa henkilökunnalla oli kuitenkin selkeät toimintatavat pienistä tiimien vastauseroista huolimatta. Haasteena päiväkodissa koettiin yhteistyö lastensuojelun ja päivähoidon välillä.
Opinnäytetyöprosessissa kehitetty varhaisen tuen toimintamalli toimii päivähoidon henkilökunnan apuna lasten ja perheiden tuen tarpeen suuruutta arvioidessa. On tärkeää kehittää lastensuojelun ja päivähoidon välistä yhteistyötä. Jatkossa tarvitaan tutkimustietoa toimintamallin käytöstä sekä sen vaikutuksista päivähoitotyöhön ja päivähoidosta tulleisiin lastensuojeluilmoituksiin.
Tutkimus toteutettiin päiväkodin kasvatushenkilökunnalle jaettavien ideointilomakkeiden avulla. Ideointilomakkeita jaettiin yhteensä neljä kappaletta tiimeihin. Jokaisesta tiimistä tuli vastauksia. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Aineistosta selvisi, että henkilökunnalla on jo hyvät työtavat, mutta edelleen heille on epävarmaa, milloin lastensuojeluilmoitus on hyvä tehdä. Henkilökunta epäili oman huolensa riittävyyttä. Vanhempien kanssa huolen puheeksi ottamisessa henkilökunnalla oli kuitenkin selkeät toimintatavat pienistä tiimien vastauseroista huolimatta. Haasteena päiväkodissa koettiin yhteistyö lastensuojelun ja päivähoidon välillä.
Opinnäytetyöprosessissa kehitetty varhaisen tuen toimintamalli toimii päivähoidon henkilökunnan apuna lasten ja perheiden tuen tarpeen suuruutta arvioidessa. On tärkeää kehittää lastensuojelun ja päivähoidon välistä yhteistyötä. Jatkossa tarvitaan tutkimustietoa toimintamallin käytöstä sekä sen vaikutuksista päivähoitotyöhön ja päivähoidosta tulleisiin lastensuojeluilmoituksiin.