Staran leikkivälinepalvelun vuositarkastusprosessin kuvaaminen ja kehittäminen
Kokko, Teemu (2014)
Kokko, Teemu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710499
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Staran leikkivälinepalvelun tarjoama asiakasta varten räätälöity ulkoleikkivälineiden vuositarkastusprosessi, ja selvittää siinä esiintyvät mahdolliset ongelmakohdat. Tavoitteena oli luoda havaittuihin ongelmakohtiin vähäisillä resursseilla toteutettavissa olevia kehitysehdotuksia, joita hyödyntämällä prosessista saataisiin muokattua aikaisempaa tehokkaampi ja laadukkaampi. Toinen opinnäytetyön tavoitteista oli selvittää, että onko prosessin parissa merkittävässä roolissa työskentelevillä leikkivälinetarkastajilla selkeä ja keskenään yhtenevä käsitys prosessin kulusta ja omasta roolistaan sen eri vaiheissa.
Leikkivälineiden vuositarkastus perustuu lainsäädäntöön. Ulkoleikkipaikkojen turvallisuudesta on säädetty kuluttajaturvallisuuslaissa (920/2011), johon Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (2014) leikkialueita ja –välineitä koskeva turvallisuusvaatimus perustuu. Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Staran leikkivälinepalvelu toimii osana rakennustekniikan osaston korjausrakentamisen toimistoa, ja sen ydinosaamiseen kuuluu ulkoleikkivälineiden vuositarkastusten tuottaminen. Näiden tarkastusten lähtökohtana on lasten turvallisuus ja hyvinvointi. Taloudellisuus ja turvallisuus nousivat Staran leikkivälinepalvelussa keskeisiksi palvelun tuottamisen periaatteiksi, jotka näkyvät vahvasti myös opinnäytetyössä.
Valitsin opinnäytetyön tutkimusstrategiaksi tapaustutkimuksen ja kokosin opinnäytetyön aineiston kirjallisuushaun lisäksi havainnoimalla, haastattelemalla ja tutkimalla dokumentteja. Käytin opinnäytetyön prosessikuvauksen pohjana Kai Laamasen & Markku Tinnilän (2009) mallia prosessikuvauksen tekemisestä. Opinnäytetyön tapaustutkimuksen tuloksena syntyi Staran leikkivälinepalvelun tarkastusprosessin kuvaus. Tutkimustulosten perusteella merkittävissä rooleissa toimeksiantajaorganisaatiossa työskentelevät työntekijät olivat perillä omista roo-leistaan ja vastuistaan prosessissa, mutta heidän tietämyksensä muiden toimijoiden rooleista oli puutteellista. Tutkimustulosten perusteella nousi tarve perehdyttää leikkivälinetarkastajat paremmin prosessin kulkuun ja sen eri vaiheisiin.
Tapaustutkimuksen myötä kehittämiskohteiksi nousivat tiedonkulun parantaminen asiakkaan ja tarkastajien välillä, tarkastuskohteiden reittisuunnittelu, raporttien systemaattinen tallentaminen huoltokirjaan ja Vesihiisi-järjestelmän leikkivälineseurannan uudistaminen käyttäjäystävällisemmäksi. Helposti toteutettavissa olevilla muutoksilla prosessista saataisiin muokattua laadukkaampi, luotettavampi, taloudellisempi ja tehokkaampi.
Leikkivälineiden vuositarkastus perustuu lainsäädäntöön. Ulkoleikkipaikkojen turvallisuudesta on säädetty kuluttajaturvallisuuslaissa (920/2011), johon Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (2014) leikkialueita ja –välineitä koskeva turvallisuusvaatimus perustuu. Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Staran leikkivälinepalvelu toimii osana rakennustekniikan osaston korjausrakentamisen toimistoa, ja sen ydinosaamiseen kuuluu ulkoleikkivälineiden vuositarkastusten tuottaminen. Näiden tarkastusten lähtökohtana on lasten turvallisuus ja hyvinvointi. Taloudellisuus ja turvallisuus nousivat Staran leikkivälinepalvelussa keskeisiksi palvelun tuottamisen periaatteiksi, jotka näkyvät vahvasti myös opinnäytetyössä.
Valitsin opinnäytetyön tutkimusstrategiaksi tapaustutkimuksen ja kokosin opinnäytetyön aineiston kirjallisuushaun lisäksi havainnoimalla, haastattelemalla ja tutkimalla dokumentteja. Käytin opinnäytetyön prosessikuvauksen pohjana Kai Laamasen & Markku Tinnilän (2009) mallia prosessikuvauksen tekemisestä. Opinnäytetyön tapaustutkimuksen tuloksena syntyi Staran leikkivälinepalvelun tarkastusprosessin kuvaus. Tutkimustulosten perusteella merkittävissä rooleissa toimeksiantajaorganisaatiossa työskentelevät työntekijät olivat perillä omista roo-leistaan ja vastuistaan prosessissa, mutta heidän tietämyksensä muiden toimijoiden rooleista oli puutteellista. Tutkimustulosten perusteella nousi tarve perehdyttää leikkivälinetarkastajat paremmin prosessin kulkuun ja sen eri vaiheisiin.
Tapaustutkimuksen myötä kehittämiskohteiksi nousivat tiedonkulun parantaminen asiakkaan ja tarkastajien välillä, tarkastuskohteiden reittisuunnittelu, raporttien systemaattinen tallentaminen huoltokirjaan ja Vesihiisi-järjestelmän leikkivälineseurannan uudistaminen käyttäjäystävällisemmäksi. Helposti toteutettavissa olevilla muutoksilla prosessista saataisiin muokattua laadukkaampi, luotettavampi, taloudellisempi ja tehokkaampi.