Co-existin matkapakettien analysointi
Taipale, Mirka (2014)
Taipale, Mirka
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710483
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Co-existin matkapakettien analysointi ja tutkimus toteutettiin puolentoista vuoden aikana, vuosi 2013 - kesä 2014 aikavälillä. Tutkimus tehtiin juuri aloittaneelle yritykselle nimeltä Co-exist, joka perustettiin vuonna 2012 auttamaan turisteja löytämään Nepalissa hyödyllinen avustuskohde. Yritys välittää kansalaisjärjestön VCD Nepalin matkapaketteja. Tarkoituksena oli löytää mahdollisia kehityskohteita matkapakettien sisällössä ja ulkonäössä sekä antaa kehitysideoita niiden suhteen. Työn tavoitteena oli auttaa yritys alkuun matkapakettien osalta.
Tutkimus toteutettiin tuotekehitysprosessin mukaisesti, jonka apuna käytetään myös esimerkiksi palveluprosessin kehityksessä blueprinttiä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jonka avulla päästiin tutkimaan tarkemmin, mitkä asiat matkapaketeissa tulisi korjata sekä mitkä kohdat saivat hyvää palautetta haastateltavilta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kilpailijoiden tarkastelusta, tuotteiden kehittämisprosessista, teemahaastattelusta sekä niiden analysoinnista ja kaiken kaikkiaan tuloksien antamista kehitysideoista.
Tulokset käsittelevät matkapakettien ulkonäköä sekä sisältöä ja haastattelun lopputulokset osoittivat tutkittavien matkapakettien vaativan vielä kehitystä. Haastattelujen keskeisimmät tulokset paljastivat että haastateltavat kaipasivat lisää tietoa, kuvia ja värejä matkapaketteihin. Heidän mukaan kohteista tulisi olla kuvia tai enemmän tietoa sekä matkapakettien värimaailmaa pidettiin hieman mitäänsanomattomana.
Keskeisimpien tuloksien pohjalta Co-existin kannattaisi luoda matkapaketeista omanlaiset visuaalisesti sekä parantaa sisällön tietomäärää. Tutkimustulosten perusteella yritys tietää mihin asioihin keskittyä ja tehdä jatkotutkimusta kehittääkseen lisää yrityksen toimintaa.
Tutkimus toteutettiin tuotekehitysprosessin mukaisesti, jonka apuna käytetään myös esimerkiksi palveluprosessin kehityksessä blueprinttiä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jonka avulla päästiin tutkimaan tarkemmin, mitkä asiat matkapaketeissa tulisi korjata sekä mitkä kohdat saivat hyvää palautetta haastateltavilta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kilpailijoiden tarkastelusta, tuotteiden kehittämisprosessista, teemahaastattelusta sekä niiden analysoinnista ja kaiken kaikkiaan tuloksien antamista kehitysideoista.
Tulokset käsittelevät matkapakettien ulkonäköä sekä sisältöä ja haastattelun lopputulokset osoittivat tutkittavien matkapakettien vaativan vielä kehitystä. Haastattelujen keskeisimmät tulokset paljastivat että haastateltavat kaipasivat lisää tietoa, kuvia ja värejä matkapaketteihin. Heidän mukaan kohteista tulisi olla kuvia tai enemmän tietoa sekä matkapakettien värimaailmaa pidettiin hieman mitäänsanomattomana.
Keskeisimpien tuloksien pohjalta Co-existin kannattaisi luoda matkapaketeista omanlaiset visuaalisesti sekä parantaa sisällön tietomäärää. Tutkimustulosten perusteella yritys tietää mihin asioihin keskittyä ja tehdä jatkotutkimusta kehittääkseen lisää yrityksen toimintaa.