Henkilöstön johtaminen K-marketissa
Peltola, Jarno (2014)
Peltola, Jarno
Turun ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710474
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella K-kauppiaan henkilöstöjohtamista. Henkilöstön johtamisesta tutkittiin rekrytointia, sisäistä viestintää, palautteen antoa ja delegointia. Alaisia haastattelemalla saatiin hyvä kuva kauppiaan henkilöstön johtamistaidoista, sekä heikkouksista että vahvuuksista.
Työn teoriaosan tietoa hankittiin lukemalla henkilöstön johtamisen kirjallisuutta liittyen rekrytointiin, sisäiseen viestintään, palautteen antoon ja delegointiin. Alaisten haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna. Teemahaastattelun avulla saatiin kerättyä kvalitatiivista tietoa tutkimuksen analysointia varten.
Empiirisen tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että alaisten mielestä kauppiaan henkilöstön johtaminen on ollut hyvällä tasolla. Jokaisesta tutkitusta johtamisen alueesta löytyi kuitenkin jonkin verran parannettavaa. Haastattelun perusteella eniten parannettavaa löytyi palautteen annosta, tarkemmin sanottuna sen vähyydestä.
Tutkimuksen tulosten ja työn teoriaosan perusteella on luotu kehittämisehdotuksia, jotka liittyvät henkilöstön johtamiseen. Kehittämisehdotukset ovat yleisiä, eikä niiden toteuttaminen vaadi suurta panosta. Pienellä vaivalla kauppiaasta voi tulla entistä parempi johtaja alaisilleen.
Työn teoriaosan tietoa hankittiin lukemalla henkilöstön johtamisen kirjallisuutta liittyen rekrytointiin, sisäiseen viestintään, palautteen antoon ja delegointiin. Alaisten haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna. Teemahaastattelun avulla saatiin kerättyä kvalitatiivista tietoa tutkimuksen analysointia varten.
Empiirisen tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että alaisten mielestä kauppiaan henkilöstön johtaminen on ollut hyvällä tasolla. Jokaisesta tutkitusta johtamisen alueesta löytyi kuitenkin jonkin verran parannettavaa. Haastattelun perusteella eniten parannettavaa löytyi palautteen annosta, tarkemmin sanottuna sen vähyydestä.
Tutkimuksen tulosten ja työn teoriaosan perusteella on luotu kehittämisehdotuksia, jotka liittyvät henkilöstön johtamiseen. Kehittämisehdotukset ovat yleisiä, eikä niiden toteuttaminen vaadi suurta panosta. Pienellä vaivalla kauppiaasta voi tulla entistä parempi johtaja alaisilleen.