Sosiaalinen media ja radio : Radio Nostalgian markkinointi Facebookissa
Raitakangas, Miia (2014)
Raitakangas, Miia
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710425
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin keinoja miten Radio Nostalgia markkinoi itseään omilla Facebook-sivuillaan. Tavoitteenani on selvittää, millaisilla keinoilla radio-asemaa markkinoidaan sosiaalisessa mediassa. Selvitän myös, miten sosiaalinen media on vaikuttanut kaupallisten radio-asemien markkinointiin. Median lisäksi myös markki-nointi elää murrosvaiheessa. Median ja markkinoinnin muutokset liittyvät vahvasti toisiinsa.
Työni teoriaosassa käsittelen radion ja markkinoinnin muutoksia: mistä ne johtuvat ja mihin ne ovat johtaneet. Käsittelen myös Internetissä tapahtuvaa markkinointia, sillä markkinointi on siirtymässä yhä enemmän Internetiin. Lisäksi määrittelen sosi-aalisen median käsitettä ja sitä, mitä sillä tarkoitetaan. Viimeisessä teoriaosuuden luvussa käsittelen Facebookia.
Pääaineistona olen käyttänyt kirjallisia lähteitä. Koska olen tutkinut markkinointia, radiota ja sosiaalista mediaa, olen jokaisesta aiheesta valinnut yhden teoksen. Mark-kinoinnin kirjallisena päälähteenä käytin Sami Salmenkiven ja Niko Nymanin kirjoit-tamaa Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi (2007) -kirjaa. Sosiaalista me-diaa tutkiessani päälähteenä käytin Katleena Kortesuon kirjaa Sano se someksi (2010). Radiota tutkiessani käytin päälähteenä Kaarle Nordenstrengin ja Osmo A. Wiion toimittamaa kirjaa Suomen Mediamaisema (2012). Tämän lisäksi käytin hy-väksi myös omia kokemuksia ja huomioita.
Radio Nostalgian Facebook-markkinointi on riippuvaista Radio Nostalgian Facebook päivityksistä. Facebook- päivitykset koostuvat tekstistä ja kuvasta sekä joskus myös linkeistä ja videoista. Toimiva Facebook-markkinointi vaatii pitkäjänteisyyttä ja säännöllisyyttä.
Työni teoriaosassa käsittelen radion ja markkinoinnin muutoksia: mistä ne johtuvat ja mihin ne ovat johtaneet. Käsittelen myös Internetissä tapahtuvaa markkinointia, sillä markkinointi on siirtymässä yhä enemmän Internetiin. Lisäksi määrittelen sosi-aalisen median käsitettä ja sitä, mitä sillä tarkoitetaan. Viimeisessä teoriaosuuden luvussa käsittelen Facebookia.
Pääaineistona olen käyttänyt kirjallisia lähteitä. Koska olen tutkinut markkinointia, radiota ja sosiaalista mediaa, olen jokaisesta aiheesta valinnut yhden teoksen. Mark-kinoinnin kirjallisena päälähteenä käytin Sami Salmenkiven ja Niko Nymanin kirjoit-tamaa Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi (2007) -kirjaa. Sosiaalista me-diaa tutkiessani päälähteenä käytin Katleena Kortesuon kirjaa Sano se someksi (2010). Radiota tutkiessani käytin päälähteenä Kaarle Nordenstrengin ja Osmo A. Wiion toimittamaa kirjaa Suomen Mediamaisema (2012). Tämän lisäksi käytin hy-väksi myös omia kokemuksia ja huomioita.
Radio Nostalgian Facebook-markkinointi on riippuvaista Radio Nostalgian Facebook päivityksistä. Facebook- päivitykset koostuvat tekstistä ja kuvasta sekä joskus myös linkeistä ja videoista. Toimiva Facebook-markkinointi vaatii pitkäjänteisyyttä ja säännöllisyyttä.