Markkinoinnin kehittämissuunnitelma Case: Hair Saga
Rajalaakso, Elias (2014)
Rajalaakso, Elias
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710331
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinoinnin kehittämissuunnitelma parturi- kampaamo Hair Sagalle. Suunnitelman tavoitteena oli luoda pohja markkinoinnin kehittämiselle, jotta yrityksen asiakasmääriä saataisiin kasvatettua ympärivuotisesti sekä tuotua lisävolyymia alkukevään ja –syksyn hiljaisempien aikojen asiakasmääriin. Lisäksi haluttiin selvittää vain reilun vuoden verran toiminnassa olleen yrityksen asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen toimintaan sekä palvelun laatuun. Asiakaskyselyn avulla pyrittiin myös selvittämään kampaamon asiakkaiden asiakasuskollisuutta sekä markkinointikeinoja, mitä olisi nykyisten asiakkaiden mielestä paras soveltaa uusien asiakkaiden mielenkiinnon saavuttamiseksi.
Työn laatimiseen käytettiin palvelujen- sekä asiakasmarkkinointiin liittyvää kirjallisuutta, yrityksessä toteutettua asiakaskyselyä sekä työn tekijän omia näkemyksiä. Lisäksi haastateltiin yrityksen omistajaa, jotta saatiin kokonaiskuva yrityksen nykyisestä tilanteesta asiakasmäärien, markkinointitoimien sekä tulevaisuuden suunnitelmien tilasta.
Työn teoriaosassa käsiteltiin palvelujen markkinointia ja sen eroja tuotteen markki-nointiin. Lisäksi käytiin läpi asiakassuhdemarkkinoinnin käsite sekä palvelujen markkinoinnin kilpailukeinoja. Työn käytännön osassa toteutettiin yrityksen tiloissa maalis-huhtikuussa kvantitatiivinen eli määrällinen asiakaskysely. Kyselyyn saatiin vastauksia 45 kappaletta, jotka analysoitiin excel- taulukko-ohjelmalla. Vastausten pohjalta saatiin kokonaiskuvaa asiakkaiden tyytyväisyydestä, palvelun laadusta, yrityksen tiloista sekä käytettyjen markkinointikeinojen toimivuudesta. Näiden vastausten pohjalta luotiin yritykselle viitteellinen markkinoinnin vuosikello sekä ohjeistus markkinointikeinojen tehostamiselle.
Suunnitelmassa esitettiin, mitä markkinoinnin keinoja yrittäjä voi käyttää asiakasmäärien lisäämiseksi kokovuotisesti sekä hiljaisemmille ajoille sekä miten jo käytettyjä markkinointikeinoja voi tehostaa ja kohdentaa paremmin niin kohderyhmäkohtaisesti kuin ajallisestikin. Tarkoituksena oli luoda helposti toteutettava sekä pieneen budjettiin soveltuva kehittämissuunnitelma.
Työn laatimiseen käytettiin palvelujen- sekä asiakasmarkkinointiin liittyvää kirjallisuutta, yrityksessä toteutettua asiakaskyselyä sekä työn tekijän omia näkemyksiä. Lisäksi haastateltiin yrityksen omistajaa, jotta saatiin kokonaiskuva yrityksen nykyisestä tilanteesta asiakasmäärien, markkinointitoimien sekä tulevaisuuden suunnitelmien tilasta.
Työn teoriaosassa käsiteltiin palvelujen markkinointia ja sen eroja tuotteen markki-nointiin. Lisäksi käytiin läpi asiakassuhdemarkkinoinnin käsite sekä palvelujen markkinoinnin kilpailukeinoja. Työn käytännön osassa toteutettiin yrityksen tiloissa maalis-huhtikuussa kvantitatiivinen eli määrällinen asiakaskysely. Kyselyyn saatiin vastauksia 45 kappaletta, jotka analysoitiin excel- taulukko-ohjelmalla. Vastausten pohjalta saatiin kokonaiskuvaa asiakkaiden tyytyväisyydestä, palvelun laadusta, yrityksen tiloista sekä käytettyjen markkinointikeinojen toimivuudesta. Näiden vastausten pohjalta luotiin yritykselle viitteellinen markkinoinnin vuosikello sekä ohjeistus markkinointikeinojen tehostamiselle.
Suunnitelmassa esitettiin, mitä markkinoinnin keinoja yrittäjä voi käyttää asiakasmäärien lisäämiseksi kokovuotisesti sekä hiljaisemmille ajoille sekä miten jo käytettyjä markkinointikeinoja voi tehostaa ja kohdentaa paremmin niin kohderyhmäkohtaisesti kuin ajallisestikin. Tarkoituksena oli luoda helposti toteutettava sekä pieneen budjettiin soveltuva kehittämissuunnitelma.