Tapahtumamarkkinointi brändin vahvistamisen tukena
Kähkönen, Nea (2014)
Kähkönen, Nea
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710298
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toimeksianto Yritys X:ltä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten hyvin järjestetty tapahtuma tukee brändiä. Lisäksi tutkimuksella pyritään selvittämään, oliko järjestetty tapahtuma onnistunut, ja miten sitä voisi kehittää.
Teoreettinen viitekehys on rakennettu pitkälti brändi-identiteetin suunnittelun mallin mukaiseksi. Teoriassa käsitellään brändin rakentamista lähtien analyyseistä, brändi-identiteetin muodostamiseen, brändin tunnettuuden luomiseen, positiointiin ja ostamisen aikaansaamiseen, jotka johtavat brändiuskollisuuteen ja brändin tutkimiseen. Brändi-identiteettiä toteuttavana toimena tarkastellaan tapahtumamarkkinointia brändiä vahvistavana tekijänä, sisältäen tapahtuman SWOT -analyysin, tapahtuman suunnittelun, toteutuksen ja jälkimarkkinoinnin, tapahtuman laadun ja osallistujan tyytyväisyyteen vaikuttavat tekijät sekä tapahtuman onnistumisen arvioinnin ja mittaamisen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä. Kysely lähetettiin Digium Enterprisen avulla marraskuussa 2013 yhteensä 276 tapahtumaan osallistuneelle, jotka olivat ilmoittaneet sähköpostiosoitteensa tapahtuman ilmoittautumisen yhteydessä. Kyselyyn vastasi 74 osallistujaa vastausprosentin ollen 26,8 %. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin Digium Enterprise -ohjelman lisäksi IBM SPSS Statistics -ohjelman avulla. Tutkimuksesta saatuja tuloksia verrattiin myös edellisen vuoden tapahtuman tuloksiin.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan tapahtuma tukee brändiä hyvin. Järjestetyn tapahtuman voidaan todeta tavoitteeltaan ja sisällöltäänkin olleen onnistunut, vaikkakaan ei aivan niin onnistunut kuin edellisvuoden tapahtuma. Kehitettävää löytyy erityisesti tapahtuman ohjelmasta ja sisällöstä. Tapahtuman voidaan katsoa olevan brändin näköinen, ja tapahtuma ilmentää hyvin brändiä. Brändin käyttäjiä voidaan sitouttaa brändiin vielä paremmin erityisesti käyttäjien toiveita kuuntelemalla, ja tuomalla brändin monikanavaisuutta vielä enemmän esiin.
Teoreettinen viitekehys on rakennettu pitkälti brändi-identiteetin suunnittelun mallin mukaiseksi. Teoriassa käsitellään brändin rakentamista lähtien analyyseistä, brändi-identiteetin muodostamiseen, brändin tunnettuuden luomiseen, positiointiin ja ostamisen aikaansaamiseen, jotka johtavat brändiuskollisuuteen ja brändin tutkimiseen. Brändi-identiteettiä toteuttavana toimena tarkastellaan tapahtumamarkkinointia brändiä vahvistavana tekijänä, sisältäen tapahtuman SWOT -analyysin, tapahtuman suunnittelun, toteutuksen ja jälkimarkkinoinnin, tapahtuman laadun ja osallistujan tyytyväisyyteen vaikuttavat tekijät sekä tapahtuman onnistumisen arvioinnin ja mittaamisen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä. Kysely lähetettiin Digium Enterprisen avulla marraskuussa 2013 yhteensä 276 tapahtumaan osallistuneelle, jotka olivat ilmoittaneet sähköpostiosoitteensa tapahtuman ilmoittautumisen yhteydessä. Kyselyyn vastasi 74 osallistujaa vastausprosentin ollen 26,8 %. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin Digium Enterprise -ohjelman lisäksi IBM SPSS Statistics -ohjelman avulla. Tutkimuksesta saatuja tuloksia verrattiin myös edellisen vuoden tapahtuman tuloksiin.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan tapahtuma tukee brändiä hyvin. Järjestetyn tapahtuman voidaan todeta tavoitteeltaan ja sisällöltäänkin olleen onnistunut, vaikkakaan ei aivan niin onnistunut kuin edellisvuoden tapahtuma. Kehitettävää löytyy erityisesti tapahtuman ohjelmasta ja sisällöstä. Tapahtuman voidaan katsoa olevan brändin näköinen, ja tapahtuma ilmentää hyvin brändiä. Brändin käyttäjiä voidaan sitouttaa brändiin vielä paremmin erityisesti käyttäjien toiveita kuuntelemalla, ja tuomalla brändin monikanavaisuutta vielä enemmän esiin.