Medox Oy:n verkkopalvelun kehitys
Markko, Sami (2014)
Markko, Sami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710258
Tiivistelmä
Medox Oy halusi selkeät ja yksinkertaiselta näyttävän verkkopalvelun, jonka vaatimustaso vastaisi nykypäivää. Sivuston tarkoituksena on tarjota asiakkaille tarvittavaa tietoa, että he kiinnostuisivat yrityksestä ja sen asiantuntemuksesta. Verkkopalvelulla pyrittiin myös kohottamaan yrityksen imagoa sillä toimeksiantajalla ei ollut ennestään omaa verkkopalvelua. Medox Oy:n kotisivut suunniteltiin ja toteutettiin palvelumuotoilu prosessilla, jonka rajasimme kolmeportaiseksi. Tähän kuului tutkimusvaihe, suunnitteluvaihe ja toteutusvaihe.
Internet tuo kuluttajille lisäarvoa monella tavalla perinteisiin markkinoinnin menetelmiin verrattuna. Esimerkiksi uudet sivustot on toimittava eri päätelaitteilla. Näin toimii myös Medox Oy:n verkkopalvelu, joka on suunniteltu toimimaan päätelaitteesta riippumatta. Opinnäytetyössä on toteutettu konstruktiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineistona käytettiin benchmarkingia, haastateltiin Medox Oy:n henkilöstöä ja löydettiin varteenotettavimmat kilpailijat sekä peilattiin muihin samankaltaisiin yrityksiin. Benchmarkingin tarkoituksena oli hankkia tietoa eri tekstiili agentuuriyritysten sivustoista. Sivustoja tutkittiin palvelumuotoilussa esitetyn asiakasmatka mallin avulla, ottaen samalla huomioon perinteiset Internet- sivustojen suunnitteluun liittyvät käytännöt. Verkkopalvelun toteutuksessa käytettiin avoimeen lähdekoodiin pohjautuvia järjestelmiä ja tekniikoita.
Medox Oy:n verkkopalvelu tehtiin Drupal sisällönhallintajärjestelmällä, jolla oli mahdollista luoda vaatimukset täyttävä verkkopalvelu kohdeyritykselle. Sivustosta tuli helppokäyttöinen ja visuaalisesti miellyttävä. Graafinen ulkoasu toteutettiin yrityksen yleisilmeen mukaisesti. Kaiken kaikkiaan jokainen sidosryhmä oli tyytyväinen lopputulokseen. Tämä oli myös tekijälle hyvä tilaisuus oppia uusia asioita nykypäivän Internetistä sekä sisällönhallintajärjestelmistä.
Internet tuo kuluttajille lisäarvoa monella tavalla perinteisiin markkinoinnin menetelmiin verrattuna. Esimerkiksi uudet sivustot on toimittava eri päätelaitteilla. Näin toimii myös Medox Oy:n verkkopalvelu, joka on suunniteltu toimimaan päätelaitteesta riippumatta. Opinnäytetyössä on toteutettu konstruktiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineistona käytettiin benchmarkingia, haastateltiin Medox Oy:n henkilöstöä ja löydettiin varteenotettavimmat kilpailijat sekä peilattiin muihin samankaltaisiin yrityksiin. Benchmarkingin tarkoituksena oli hankkia tietoa eri tekstiili agentuuriyritysten sivustoista. Sivustoja tutkittiin palvelumuotoilussa esitetyn asiakasmatka mallin avulla, ottaen samalla huomioon perinteiset Internet- sivustojen suunnitteluun liittyvät käytännöt. Verkkopalvelun toteutuksessa käytettiin avoimeen lähdekoodiin pohjautuvia järjestelmiä ja tekniikoita.
Medox Oy:n verkkopalvelu tehtiin Drupal sisällönhallintajärjestelmällä, jolla oli mahdollista luoda vaatimukset täyttävä verkkopalvelu kohdeyritykselle. Sivustosta tuli helppokäyttöinen ja visuaalisesti miellyttävä. Graafinen ulkoasu toteutettiin yrityksen yleisilmeen mukaisesti. Kaiken kaikkiaan jokainen sidosryhmä oli tyytyväinen lopputulokseen. Tämä oli myös tekijälle hyvä tilaisuus oppia uusia asioita nykypäivän Internetistä sekä sisällönhallintajärjestelmistä.