Minäkuvaa vahvistava kuvallisen ilmaisun ryhmä Tyttöjen Talolla
Laaksonen, Heidi; Hölli, Sari (2014)
Laaksonen, Heidi
Hölli, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710246
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli minäkuvan vahvistaminen kuvallisen ilmaisun keinoin. Työ toteutettiin Helsingin Tyttöjen Talolla pienryhmässä, jonka muodostivat kolme 18-24 –vuotiasta naista. Toimintakertoja oli kuusi ja ne toteutettiin helmikuussa 2014 kolmen viikon aikana. Opinnäytetyön päätavoitteena oli vahvistaa ryhmäläisten minäkuvaa kuvallisia menetelmiä hyödyntäen. Toisena tavoitteena oli tutkia lyhytkestoisen ja tiiviin ryhmäprosessin toimivuutta ryhmäläisten minäkuvan vahvistamisen tukena. Lisäksi tavoitteena oli kehittyä ryhmätoiminnan suunnittelussa, ohjaamisessa ja arvioinnissa. Ryhmän toiminta muodostui kuvallisesta ilmaisusta ja toiminnallisista harjoituksista sekä keskusteluista. Ryhmässä käsiteltiin minäkuvaan ja identiteetin muodostumiseen liittyviä teemoja kuten itsetuntoa, kehonkuvaa, itseilmaisua ja itsetuntemusta.
Toimintaa arvioitiin ryhmäläisten suullisen ja kirjallisen palautteen sekä ohjaajien havainnoinnin ja oppimispäiväkirjojen avulla. Prosessi tuki ryhmäläisiä kohti realistisempaa ja positiivisempaa minäkuvaa ja vahvisti ryhmäläisten itsetuntemusta sekä itseilmaisutaitoja. Tiivis ryhmäprosessi ja pienryhmä edesauttoivat nopean tutustumisen, sitoutumisen sekä luottamuksellisuuden muodostumista. Kuvalliset ja toiminnalliset menetelmät toimivat onnistuneesti minäkuvan käsittelyn välineinä. Opinnäytetyömme tarjoaa Tyttöjen Talolle kehittämisideana lyhyen ja tiiviin alkuleirin, joka järjestettäisiin pitkäkestoisten, vuorovaikutteisten ryhmien alussa. Tämä alkuleiri mahdollistaisi tehokkaan tutustumisen ja sitoutumisen ryhmään.
Toimintaa arvioitiin ryhmäläisten suullisen ja kirjallisen palautteen sekä ohjaajien havainnoinnin ja oppimispäiväkirjojen avulla. Prosessi tuki ryhmäläisiä kohti realistisempaa ja positiivisempaa minäkuvaa ja vahvisti ryhmäläisten itsetuntemusta sekä itseilmaisutaitoja. Tiivis ryhmäprosessi ja pienryhmä edesauttoivat nopean tutustumisen, sitoutumisen sekä luottamuksellisuuden muodostumista. Kuvalliset ja toiminnalliset menetelmät toimivat onnistuneesti minäkuvan käsittelyn välineinä. Opinnäytetyömme tarjoaa Tyttöjen Talolle kehittämisideana lyhyen ja tiiviin alkuleirin, joka järjestettäisiin pitkäkestoisten, vuorovaikutteisten ryhmien alussa. Tämä alkuleiri mahdollistaisi tehokkaan tutustumisen ja sitoutumisen ryhmään.