Yrityshakemisto kuntamarkkinoinnin tukena : Case: Leppävirran kunta
Mustonen, Ansuliina (2014)
Mustonen, Ansuliina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710190
Tiivistelmä
Positiivinen maine on yksi kuntien tärkeimmistä kilpailutekijöistä, sillä se sitoo ja houkuttelee ihmisiä paikkakunnalle. Kunnat kilpailevat keskenään niin asukkaista, opiskelijoista, asiantuntijoista, yrittäjistä, matkailijoista kuin yleisesti myönteisen huomion herättämisestä eri medioissa. Kilpailuun voidaan lähteä myös hyödyntämällä muiden lähialueen toimijoiden vahvuuksia ja markkinoida yhteistyössä koko alueen imagon parantamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on vahvistaa Leppävirran kunnan imagoa yrityskuntana. Toimeksiantajalle, Leppävirran kunnan elinkeinotoimelle, toteutettiin opinnäytetyön myötä yrityshakemisto, joka pitää sisällään paikkakunnalla toimivien yritysten yhteystiedot sekä esittelyt kahdeksastatoista leppävirtalaisesta yrityksestä. Yrityshakemiston tavoitteena oli kertoa konkreettisesti siitä, miten laajaa osaamista paikkakunnalla on. Sekä sähköisessä että painetussa muodossa ilmestyvä 48-sivuinen yrityshakemisto rakennettiin noudattelemaan jo olemassa olevan matkailuesitteen visuaalista ilmettä.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehys muodostui kuntamarkkinoinnin ominaispiirteistä sekä graafisen suunnittelun lähtökohdista. Kuntamarkkinoinnin perustehtävänä on tukea valtuuston määrittelemän strategian toteutumista ja tavoitteisiin pääsemistä. Yleispiirteittäin kuntamarkkinointi noudattaa markkinoinnin perusperiaatteita. Kuntien markkinointia ja viestintää rajoittavat kuitenkin muun muassa kuntalaki sekä laki julkisuudesta, jotka velvoittavat avoimeen tiedottamiseen.
Graafisen suunnittelun yhteydessä paneuduttiin graafisen painotuotteen taittamiseen julkaisuohjelmilla sekä keinoihin, joilla haluttua sanomaa voidaan visuaalisesti tehostaa sommittelun, värien sekä typografian avulla. Graafisen suunnittelijan on tärkeää ymmärtää, miten halutun kohderyhmän huomio voidaan parhaiten herättää visuaalisia keinoja hyödyntämällä.
Uuden yrityshakemiston myötä Leppävirran kunta sai konkreettisen apuvälineen paikkakunnan yritysten esittelyyn. Yksityishenkilöt voivat hyödyntää yrityshakemistoa vertaillessaan eri yritysten palveluita tai etsiessään niiden yhteystietoja. Yritykset taas voivat käyttää hakemistoa avuksi esimerkiksi verkostoitumisessa ja yhteistyökumppaneiden etsimisessä. Yrityshakemistoa jaetaan yli 10 henkilöä työllistäviin yrityksiin sekä julkisiin paikkoihin, kuten Leppävirran kunnantalolle, Matkailukeskus Unnukkaan ja Vesileppikseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on vahvistaa Leppävirran kunnan imagoa yrityskuntana. Toimeksiantajalle, Leppävirran kunnan elinkeinotoimelle, toteutettiin opinnäytetyön myötä yrityshakemisto, joka pitää sisällään paikkakunnalla toimivien yritysten yhteystiedot sekä esittelyt kahdeksastatoista leppävirtalaisesta yrityksestä. Yrityshakemiston tavoitteena oli kertoa konkreettisesti siitä, miten laajaa osaamista paikkakunnalla on. Sekä sähköisessä että painetussa muodossa ilmestyvä 48-sivuinen yrityshakemisto rakennettiin noudattelemaan jo olemassa olevan matkailuesitteen visuaalista ilmettä.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehys muodostui kuntamarkkinoinnin ominaispiirteistä sekä graafisen suunnittelun lähtökohdista. Kuntamarkkinoinnin perustehtävänä on tukea valtuuston määrittelemän strategian toteutumista ja tavoitteisiin pääsemistä. Yleispiirteittäin kuntamarkkinointi noudattaa markkinoinnin perusperiaatteita. Kuntien markkinointia ja viestintää rajoittavat kuitenkin muun muassa kuntalaki sekä laki julkisuudesta, jotka velvoittavat avoimeen tiedottamiseen.
Graafisen suunnittelun yhteydessä paneuduttiin graafisen painotuotteen taittamiseen julkaisuohjelmilla sekä keinoihin, joilla haluttua sanomaa voidaan visuaalisesti tehostaa sommittelun, värien sekä typografian avulla. Graafisen suunnittelijan on tärkeää ymmärtää, miten halutun kohderyhmän huomio voidaan parhaiten herättää visuaalisia keinoja hyödyntämällä.
Uuden yrityshakemiston myötä Leppävirran kunta sai konkreettisen apuvälineen paikkakunnan yritysten esittelyyn. Yksityishenkilöt voivat hyödyntää yrityshakemistoa vertaillessaan eri yritysten palveluita tai etsiessään niiden yhteystietoja. Yritykset taas voivat käyttää hakemistoa avuksi esimerkiksi verkostoitumisessa ja yhteistyökumppaneiden etsimisessä. Yrityshakemistoa jaetaan yli 10 henkilöä työllistäviin yrityksiin sekä julkisiin paikkoihin, kuten Leppävirran kunnantalolle, Matkailukeskus Unnukkaan ja Vesileppikseen.