Valtioneuvoston perehdyttämisohjelman laadukkuus
Aronen, Mia (2014)
Aronen, Mia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710187
Tiivistelmä
Valtionhallinnossa pyritään koko ajan yhtenäistämään toimintoja ja siirtymään pois siilomaisesta rakenteesta. Yhtenä valtionhallinnon yhtenäistämishankkeena on toiminut vuodesta 2011 alkaen valtioneuvoston yhteinen perehdyttämisohjelma eli VN-passi, jonka pilotointihanke on nyt siirtynyt tuotantovaiheeseen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, onko VN-passi laadukas perehdyttämisen muoto. Tässä tutkimuksessa VN-passin laadukkuutta tarkastellaan sen pilotointihankkeessa asetettujen tavoitteiden toteutumisen kautta sekä VN-passin soveltuvuutta kunkin ministeriön perehdyttämiskokonaisuuteen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu perehdyttämisteoriaan. Perehdyttämisteoria on jaettu tässä tutkimuksessa perehdyttämisen osa-alueisiin sekä laadukkaan perehdyttämisen edellytyksiin, arviointiin ja ongelmiin. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi myös VN-passin tausta ja rakenne.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin vuoden 2014 tammi- ja helmikuun aikana puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavat olivat VN-passin pilotointihanketta koordinoivan ohjausryhmän jäseniä, jotka valittiin tutkimuksen toimeksiantajan edustajan kanssa. Valintaperusteina olivat omassa organisaatiossa työskentelyaika, oman ministeriön perehdyttämisen tuntemus sekä VN-passin toteutukseen sitoutuneisuus. Kaikki viisi haastateltavaa olivat henkilöstöasiantuntijoita. Aineisto analysoitiin luokittelemalla se tutkimuskysymyksien mukaisiin teemoihin.
Tutkimustulokset osoittivat, että VN-passi on pääosin merkityksellinen osa valtioneuvoston organisaatioiden perehdyttämistä. Ilman VN-passia tulokkaat eivät välttämättä saisi yhtä laajaa perehdytystä. Tutkimustuloksien mukaan VN-passi voidaan nähdä jokseenkin laadukkaana perehdyttämisohjelmana, sillä parannettavaa ja kehitettävää on vielä. Etenkin VN-passin soveltuvuus koko valtioneuvostolle on hankalaa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, onko VN-passi laadukas perehdyttämisen muoto. Tässä tutkimuksessa VN-passin laadukkuutta tarkastellaan sen pilotointihankkeessa asetettujen tavoitteiden toteutumisen kautta sekä VN-passin soveltuvuutta kunkin ministeriön perehdyttämiskokonaisuuteen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu perehdyttämisteoriaan. Perehdyttämisteoria on jaettu tässä tutkimuksessa perehdyttämisen osa-alueisiin sekä laadukkaan perehdyttämisen edellytyksiin, arviointiin ja ongelmiin. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi myös VN-passin tausta ja rakenne.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin vuoden 2014 tammi- ja helmikuun aikana puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavat olivat VN-passin pilotointihanketta koordinoivan ohjausryhmän jäseniä, jotka valittiin tutkimuksen toimeksiantajan edustajan kanssa. Valintaperusteina olivat omassa organisaatiossa työskentelyaika, oman ministeriön perehdyttämisen tuntemus sekä VN-passin toteutukseen sitoutuneisuus. Kaikki viisi haastateltavaa olivat henkilöstöasiantuntijoita. Aineisto analysoitiin luokittelemalla se tutkimuskysymyksien mukaisiin teemoihin.
Tutkimustulokset osoittivat, että VN-passi on pääosin merkityksellinen osa valtioneuvoston organisaatioiden perehdyttämistä. Ilman VN-passia tulokkaat eivät välttämättä saisi yhtä laajaa perehdytystä. Tutkimustuloksien mukaan VN-passi voidaan nähdä jokseenkin laadukkaana perehdyttämisohjelmana, sillä parannettavaa ja kehitettävää on vielä. Etenkin VN-passin soveltuvuus koko valtioneuvostolle on hankalaa.