Puzzlepelin suunnittelu ja toteutus Androidille
Isaksson, Joakim (2014)
Isaksson, Joakim
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269989
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli suunnitella ja kehittää mobiilipeli androidille. Tarkoituksena oli perehtyä pelikehityksen eri osa-alueisiin käytännön toteutuksen kautta, mikä tehtiin osana opinnäytetyötä. Työssä seurataan pelin kehitystä aina ensimmäisestä ideasta lopulliseen ja hiottuun julkaisuversioon asti.
Työssä etsitään vastauksia useisiin pelisuunnittelua kiinnostaviin kysymyksiin, kuten mitä pelit ovat, miksi pelaamme ja mikä tekee pelistä hyvän. Pelin suunnitteluun ja testaamiseen keskitytään hieman kattavammin, kun taas teknisessä osuudessa pysytellään lähinnä arkkitehtuurissa, eikä kooditasolle juurikaan mennä.
Pelin tekeminen aloitettiin opiskelijan omasta harrastuneisuudesta ja kiinnostuksesta pelialaa kohtaan. Projektin käynnistyttyä työlle tarjoitui kuitenkin nopeasti asiakas, joka toi mukanaan pelille Kalevala-aiheisen teeman. Peli on nyt myyty Intiaan ja julkaistu useilla eri kielillä. Peli löytyy myös Samsung Storesta ja Google Playsta nimellä ”Sampo Lock”.
Työssä etsitään vastauksia useisiin pelisuunnittelua kiinnostaviin kysymyksiin, kuten mitä pelit ovat, miksi pelaamme ja mikä tekee pelistä hyvän. Pelin suunnitteluun ja testaamiseen keskitytään hieman kattavammin, kun taas teknisessä osuudessa pysytellään lähinnä arkkitehtuurissa, eikä kooditasolle juurikaan mennä.
Pelin tekeminen aloitettiin opiskelijan omasta harrastuneisuudesta ja kiinnostuksesta pelialaa kohtaan. Projektin käynnistyttyä työlle tarjoitui kuitenkin nopeasti asiakas, joka toi mukanaan pelille Kalevala-aiheisen teeman. Peli on nyt myyty Intiaan ja julkaistu useilla eri kielillä. Peli löytyy myös Samsung Storesta ja Google Playsta nimellä ”Sampo Lock”.