Matkailuyrityksen ulkoisen viestinnän suunnitelman laatiminen Punkaharjun Valtionhotellille
Repo, Vilma (2014)
Repo, Vilma
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269970
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ulkoisen viestinnän suunnitelman laatiminen Punkaharjun Valtionhotellille. Opinnäytetyön toimeksiantaja on HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun Haagan-yksikön Ruoka&Matkailu-hanke, jonka tavoitteena on kehittää suomalaisten matkailuyrittäjien toimintaa ja tarjota heille uusia ratkaisuja sekä toimintatapoja matkailuliiketoiminnan tueksi. Hankkeen edustajat valitsivat siihen liittyvien case-yritysten joukosta viestintäsuunnitelman tekoon soveltuvaksi kohdeyritykseksi Punkaharjun Valtionhotellin.
Viestintäsuunnitelman tekemisen tueksi tutustuin kohdeyrityksen viestintään sekä haastattelin kohdeyrityksen edustajaa viestintäsuunnitelman lähtökohtien määrittämiseksi.
Viestintäsuunnitelma on konkreettinen työkalu yrityksen käyttöön ja sen on tarkoitus toimia myös pohjana muiden Ruoka&Matkailu –hankkeen case-yritysten viestinnän suunnittelulle. Viestintäsuunnitelma on muotoiltu kohderyhmän tarpeet huomioon ottaen. Viestintäsuunnitelma on tekstipohjainen opas, jossa tärkeät viestinnän perusasiat on esitelty. Näitä asioita ovat Valtionhotellin viestinnän kohderyhmät, organisaation ydinviestit ja kanavat kohderyhmien tavoittamiseksi. Lopussa on myös osuus viestinnän onnistumisen seurantaa varten.
Viestintäsuunnitelma julkaistaan sähköisenä Valtionhotellin viestinnän vastuuhenkilöille ja Ruoka&Matkailu-hankkeen käyttöön toukokuun 2014 lopussa. Suunnitelman päivityksestä vastaavat Punkaharjun Valtionhotellin edustajat. Olen myös esittänyt viestintäsuunnitelman täydentämiseksi kehitysehdotuksia, kuten asiakastutkimuksen toteuttaminen ja verkkosivujen uudistaminen. Viestintäsuunnitelmaa voi myös jatkossa täydentää mm. viestinnän vuosikellolla ja budjetilla.
Viestintäsuunnitelman tekemisen tueksi tutustuin kohdeyrityksen viestintään sekä haastattelin kohdeyrityksen edustajaa viestintäsuunnitelman lähtökohtien määrittämiseksi.
Viestintäsuunnitelma on konkreettinen työkalu yrityksen käyttöön ja sen on tarkoitus toimia myös pohjana muiden Ruoka&Matkailu –hankkeen case-yritysten viestinnän suunnittelulle. Viestintäsuunnitelma on muotoiltu kohderyhmän tarpeet huomioon ottaen. Viestintäsuunnitelma on tekstipohjainen opas, jossa tärkeät viestinnän perusasiat on esitelty. Näitä asioita ovat Valtionhotellin viestinnän kohderyhmät, organisaation ydinviestit ja kanavat kohderyhmien tavoittamiseksi. Lopussa on myös osuus viestinnän onnistumisen seurantaa varten.
Viestintäsuunnitelma julkaistaan sähköisenä Valtionhotellin viestinnän vastuuhenkilöille ja Ruoka&Matkailu-hankkeen käyttöön toukokuun 2014 lopussa. Suunnitelman päivityksestä vastaavat Punkaharjun Valtionhotellin edustajat. Olen myös esittänyt viestintäsuunnitelman täydentämiseksi kehitysehdotuksia, kuten asiakastutkimuksen toteuttaminen ja verkkosivujen uudistaminen. Viestintäsuunnitelmaa voi myös jatkossa täydentää mm. viestinnän vuosikellolla ja budjetilla.