Liiketoimintasuunnitelma luksuskenkiä myyvälle yritykselle : Case: Bootsi Oy
Uusi-Kerttula, Emmi (2014)
Uusi-Kerttula, Emmi
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269945
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Suomen jalkineteollisuutta keskittyen markkinoihin sekä kotimaiseen tuotantoon. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kenkämarkkinoiden nykytilanne, jonka pohjalta muokataan kenkiä myyvän yrityksen liikeideaa. Lisäksi työssä tutkittiin jo olemassa olevia liiketoimintamalleja ja valittiin niistä sopivin alustavan liiketoimintasuunnitelman laatimista varten.
Työn teoriaosuudessa selvitetään miksi liiketoimintasuunnitelma tehdään ja minkälaisia malleja sen laadintaan on olemassa. Lisäksi teoria antaa käsityksen jalkinekaupan ja -tuotannon tilasta sekä tulevaisuuden näkymistä Suomessa. Aihetta käydään läpi myyntikanavista ostoskäyttäytymiseen sekä hintakehityksestä tuontiin ja vientiin. Työ toteutettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen sekä case- eli tapaustutkimuksen avulla. Tutkimusaineisto kerättiin pääasiassa kirjallisuudesta ja elektronisista lähteistä.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa laaditaan alustava liiketoimintasuunnitelma käsittelemällä muun muassa liikeidea, asiakkaat, kilpailutilanne, tuotteet, tavoitteet, taloussuunnitelma ja riskit. Liiketoimintasuunnitelma esittelee yrityksen liikeidean hyödyntäen Hoffrénin liikeideamallia, joka perustuu yrityksen hyötyjen, imagon, asiakkaiden, tuotteiden, toimintatapojen sekä voimavarojen tunnistamiseen.
Tutkimuksen tuloksien ja niistä tehtyjen havaintojen perusteella kirjoittaja tuli tulokseen, jonka mukaan liikeidea ei tämänhetkisessä muodossa ole kannattavaa toteuttaa. Päätöstä perustellaan saatavilla olevien markkinatietojen ja –tulosten vähäisyydellä, vaikealla kilpailutilanteella sekä suurella rahoitusriskillä.
Työn teoriaosuudessa selvitetään miksi liiketoimintasuunnitelma tehdään ja minkälaisia malleja sen laadintaan on olemassa. Lisäksi teoria antaa käsityksen jalkinekaupan ja -tuotannon tilasta sekä tulevaisuuden näkymistä Suomessa. Aihetta käydään läpi myyntikanavista ostoskäyttäytymiseen sekä hintakehityksestä tuontiin ja vientiin. Työ toteutettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen sekä case- eli tapaustutkimuksen avulla. Tutkimusaineisto kerättiin pääasiassa kirjallisuudesta ja elektronisista lähteistä.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa laaditaan alustava liiketoimintasuunnitelma käsittelemällä muun muassa liikeidea, asiakkaat, kilpailutilanne, tuotteet, tavoitteet, taloussuunnitelma ja riskit. Liiketoimintasuunnitelma esittelee yrityksen liikeidean hyödyntäen Hoffrénin liikeideamallia, joka perustuu yrityksen hyötyjen, imagon, asiakkaiden, tuotteiden, toimintatapojen sekä voimavarojen tunnistamiseen.
Tutkimuksen tuloksien ja niistä tehtyjen havaintojen perusteella kirjoittaja tuli tulokseen, jonka mukaan liikeidea ei tämänhetkisessä muodossa ole kannattavaa toteuttaa. Päätöstä perustellaan saatavilla olevien markkinatietojen ja –tulosten vähäisyydellä, vaikealla kilpailutilanteella sekä suurella rahoitusriskillä.