Intranet - sisäisen viestinnän kanava
Puska, Jaana (2014)
Puska, Jaana
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269942
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin käyttäjien kokemuksia Satakunnan ammattikorkeakoulun uudistetusta henkilökuntaintranet Intosta. Inton käyttö on tärkeä osa SAMKin sisäistä viestintää ja siksi haluttiin tiedustella sen toimivuutta. Tämä kartoitustyö tehtiin laatimalle käyttäjille e-lomakekysely, jolla selvitettiin Inton käytettävyyttä, hyödynnettävyyttä sekä käyttäjien kokemuksia sisällöstä ja ulkoasusta, vastaajilla oli mahdollisuus myös kertoa ajatuksia ja ideoita Inton kehittämiseksi. Tutkimuksen piiriin valittiin SAMKin koko henkilöstö, kyselylinkki ja saatekirje lähetettiin suoraan sähköpostilla koko henkilökunnalle.
Into sai alkunsa, kun SAMKissa käynnistettiin intranet-palvelujen uudistamiseen liittyvä projekti, jonka tarkoituksena oli parantaa ja monipuolistaa intranetin käyttöä henkilökunnan keskuudessa. Uudistuksen tarkoituksena oli myös muuttaa sivustojen käyttö organisaatiolähtöisestä käyttäjälähtöiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi viestinnän yleistä teoriaa, joka sitten tarkentui yhteisöviestinnän ja organisaation sisäisen viestinnän kautta kohti pienempää kokonaisuutta eli intranetia.
SAMKin intranet Intoa käsittelevästä kyselytutkimuksesta saatiin selkeä kuva siitä, millaisena henkilöstö kokee uudistetun intranetin. Tuloksista kävi ilmi, että henkilöstö kokee Inton hyväksi sisäisen viestinnän välineeksi. Tulosten mukaan henkilökunta koki Inton sisällön hyödylliseksi ja ajantasaiseksi, mutta kritisoi tiedon luokittelua, joka todettiin epäloogiseksi ja näin ollen se vaikeutti tiedon löytymistä.
Into sai alkunsa, kun SAMKissa käynnistettiin intranet-palvelujen uudistamiseen liittyvä projekti, jonka tarkoituksena oli parantaa ja monipuolistaa intranetin käyttöä henkilökunnan keskuudessa. Uudistuksen tarkoituksena oli myös muuttaa sivustojen käyttö organisaatiolähtöisestä käyttäjälähtöiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi viestinnän yleistä teoriaa, joka sitten tarkentui yhteisöviestinnän ja organisaation sisäisen viestinnän kautta kohti pienempää kokonaisuutta eli intranetia.
SAMKin intranet Intoa käsittelevästä kyselytutkimuksesta saatiin selkeä kuva siitä, millaisena henkilöstö kokee uudistetun intranetin. Tuloksista kävi ilmi, että henkilöstö kokee Inton hyväksi sisäisen viestinnän välineeksi. Tulosten mukaan henkilökunta koki Inton sisällön hyödylliseksi ja ajantasaiseksi, mutta kritisoi tiedon luokittelua, joka todettiin epäloogiseksi ja näin ollen se vaikeutti tiedon löytymistä.