Digitaalinen markkinointi asiakashankinnassa : Kuljetus Pekka Jokinen Oy
Jokinen, Nea (2014)
Jokinen, Nea
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269940
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli digitaalisen markkinoinnin kehityssuunnitelman laatiminen Kuljetus Pekka Jokinen Oy:lle. Tavoitteena oli opastaa yritystä jo käytössä olevien digimarkkinoinnin kanavien kehittämisessä sekä uusien kanavien hyödyntämisessä. Opin-näytetyössä keskityttiin erityisesti uusasiakashankintaan, koska se oli toimeksiantajan ensisijainen tavoite digimarkkinoinnin käytössä.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin verkkosivujen, hakukoneiden, Facebookin sekä web-analytiikan hyödyntämistä digimarkkinoinnissa ja asiakashankinnassa. Lähdemateriaalina käytettiin digimarkkinointia käsittelevää ammattikirjallisuutta sekä verkkoartikkeleita.
Teorian lisäksi kehityssuunnitelmaa varten tarkasteltiin yrityksen digimarkkinoinnin nykyti-laa, tuotettiin SWOT-analyysi sekä haastateltiin Kuljetus Pekka Jokisen toimitusjohtajaa. Näistä eri osa-alueista saadun tiedon perusteella yritykselle luotiin digistrategia, jonka pohjalta annettiin konkreettisia ehdotuksia digimarkkinoinnin kanavien kehittämiseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä todettiin, ettei digimarkkinoinnin käyttö saa loppua kehityssuunnitelmassa esitettyjen toimenpiteiden suorittamiseen, vaan markkinointikanaviin tulee tuottaa uutta sisältöä jatkuvasti sekä web-analytiikkaa tulee seurata säännöllisesti.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin verkkosivujen, hakukoneiden, Facebookin sekä web-analytiikan hyödyntämistä digimarkkinoinnissa ja asiakashankinnassa. Lähdemateriaalina käytettiin digimarkkinointia käsittelevää ammattikirjallisuutta sekä verkkoartikkeleita.
Teorian lisäksi kehityssuunnitelmaa varten tarkasteltiin yrityksen digimarkkinoinnin nykyti-laa, tuotettiin SWOT-analyysi sekä haastateltiin Kuljetus Pekka Jokisen toimitusjohtajaa. Näistä eri osa-alueista saadun tiedon perusteella yritykselle luotiin digistrategia, jonka pohjalta annettiin konkreettisia ehdotuksia digimarkkinoinnin kanavien kehittämiseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä todettiin, ettei digimarkkinoinnin käyttö saa loppua kehityssuunnitelmassa esitettyjen toimenpiteiden suorittamiseen, vaan markkinointikanaviin tulee tuottaa uutta sisältöä jatkuvasti sekä web-analytiikkaa tulee seurata säännöllisesti.