Kesäkuukausien lisämyynnin kasvattaminen : Case: Holiday Inn Helsinki Messukeskus
Väänänen, Emmi (2014)
Väänänen, Emmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269913
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli liikemieshotelleihin lukeutuvan Holiday Inn Helsinki Messukeskuksen kesäkuukausien lisämyynnin kasvattaminen palvelumuotoilumenetelmien avulla. Tavoitteena oli erilaisia Service Design –työkaluja hyödyntämällä innovoida hotellille sekä konkreettisia että toiminnallisia kehitysehdotuksia, jotka kesä-, heinä- ja elokuun aikaista lisämyyntiä kasvattamalla nostattaisivat myös hotellin ympärivuotista kannattavuutta.
Kehitysprojekti toteutettiin sisäpiirin näkökulmasta hyödyntäen opinnäytetyön tekijän asemaa Holiday Inn Helsinki Messukeskuksen vastaanottovirkailijana, ja mukana yhteistyössä oli myös kohdeyrityksen hotellinjohtaja, Patrick Mitzner. Työn aiheen ympärille koottiin aluksi projektin toiminnallisen toteuttamisen pohjaksi teoreettinen viitekehys, jossa tarkastellaan projektiin liittyviä käsitteitä. Liikematkailuun ja liikemieshotelleihin, myyntiin ja sesonkeihin sekä palvelumuotoiluun ja innovaatioiden tuottamiseen perehtymisen jälkeen toteutettiin projektin tuloksiin tähtäävä toiminnallinen osuus.
Työn toiminnalliseen osuuteen eli kehitysideoiden innovointiin valittiin avuksi erilaisia palvelumuotoilussa käytettyjä menetelmiä. Projektin tiedonkeruu-, ideointi- ja konseptointivaiheessa käytettiin menetelminä havainnointia, teemahaastattelua, mind mapia, runttausta, benchmarkingia sekä persoona- ja skenaariometodia.
Opinnäytetyön tuloksina tuotettiin kuusi Holiday Inn Helsinki Messukeskuksen kesäkuukausien lisämyynnin kasvattamiseen tähtäävää kehitysehdotusta. Tuotettujen ideoiden mukaisesti hotellin kesäkuukausien lisämyyntiä kasvatettaisiin tekemällä muutoksia hotellin rakenteellisiin ja valikoimallisiin elementteihin sekä ottamalla vastaanottohenkilökunnan käyttöön uusia toimintamalleja ja myyntiprosesseja. Toiminnalliset ja konkreettiset uudistusideat esiteltiin lopuksi myös projektissa yhteistyössä mukana olleelle Mitznerille.
Kehitysprojekti toteutettiin sisäpiirin näkökulmasta hyödyntäen opinnäytetyön tekijän asemaa Holiday Inn Helsinki Messukeskuksen vastaanottovirkailijana, ja mukana yhteistyössä oli myös kohdeyrityksen hotellinjohtaja, Patrick Mitzner. Työn aiheen ympärille koottiin aluksi projektin toiminnallisen toteuttamisen pohjaksi teoreettinen viitekehys, jossa tarkastellaan projektiin liittyviä käsitteitä. Liikematkailuun ja liikemieshotelleihin, myyntiin ja sesonkeihin sekä palvelumuotoiluun ja innovaatioiden tuottamiseen perehtymisen jälkeen toteutettiin projektin tuloksiin tähtäävä toiminnallinen osuus.
Työn toiminnalliseen osuuteen eli kehitysideoiden innovointiin valittiin avuksi erilaisia palvelumuotoilussa käytettyjä menetelmiä. Projektin tiedonkeruu-, ideointi- ja konseptointivaiheessa käytettiin menetelminä havainnointia, teemahaastattelua, mind mapia, runttausta, benchmarkingia sekä persoona- ja skenaariometodia.
Opinnäytetyön tuloksina tuotettiin kuusi Holiday Inn Helsinki Messukeskuksen kesäkuukausien lisämyynnin kasvattamiseen tähtäävää kehitysehdotusta. Tuotettujen ideoiden mukaisesti hotellin kesäkuukausien lisämyyntiä kasvatettaisiin tekemällä muutoksia hotellin rakenteellisiin ja valikoimallisiin elementteihin sekä ottamalla vastaanottohenkilökunnan käyttöön uusia toimintamalleja ja myyntiprosesseja. Toiminnalliset ja konkreettiset uudistusideat esiteltiin lopuksi myös projektissa yhteistyössä mukana olleelle Mitznerille.