Vastaavat lastentarhanopettajat vertaisryhmämentoroinnin polulla
Koskinen, Tiina (2014)
Koskinen, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610139
Tiivistelmä
Vertaistuen kautta tapahtuva johtamisosaamisen kehittäminen oli päämääränä tämän opinnäytetyön tekemisessä. Toimin vastaavana lastentarhanopettajana eli yksikön lähiesimiehenä yksityisessä päivähoitopalveluja valtakunnallisesti tuottavassa yrityksessä. Kokemukseni pohjalta tunsin tarvetta kehittää vastaavien lastentarhanopettajien esimiestyöskentelyä vertaistukeen perustuvan toiminnan kautta.
Vertaistuen edistämisen menetelmäksi valikoitui vertaisryhmämentorointi. Tämä mentoroinnin muoto perustuu osanottajien vertaisuuteen sekä dialogin kautta esiin tulevan hiljaisen tiedon jakamiseen. Vertaisryhmämentorointi on osaamista edistävä menetelmä, jonka tavoitteena on työssä oppiminen ja työhyvinvoinnin lisääminen.
Neljän kuukauden aikana, lokakuusta 2013 tammikuuhun 2014, järjestin viisi vertaisryhmämentorointi-tapaamista kolmelle vapaaehtoiselle kollegalleni. Tapasimme keskimäärin kuukauden välein ja jokainen tapaaminen nauhoitettiin tutkimustani varten. Vertaisryhmämentorointi-tapaamisten päätyttyä haastattelin osanottajat käyttäen teemahaastattelua. Arviointitutkimukseni on luonteeltaan laadullinen ja tieteenfilosofisena lähestymistapana on fenomenologis-hermeneuttinen näkemys. Tutkimusaineiston analysoimiseen käytin teoriaohjaavaa sisällön analyysiä.
Vastaavan lastentarhanopettajan toimenkuva edellyttää johtamisosaamista henkilöstöön, varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan ja päivittäisjohtamiseen liittyen. Tässä tutkimuksessa kokeilin, miten vertaisryhmämentorointi edistää näiden osa-alueiden kehittymistä vastaavien lastentarhanopettajien keskuudessa. Tulosten perusteella vertaisryhmämentorointi on hyvä menetelmä vastaavien lastentarhanopettajien työhyvinvoinnin lisääjänä ja johtamisosaamiseen liittyvän hiljaisen tiedon jakamisen areenana. Lisäksi vertaisryhmämentorointi toi esiin tarvetta yrityksen vertaistoiminnan kehittämiseen. Katson vertaisryhmämentoroinnin polun vasta avautuneen yrityksessä. Lähitulevaisuudessa tämä mentoroinnin muoto voisi antaa vielä paljon vastaaville lastentarhanopettajille.
Vertaistuen edistämisen menetelmäksi valikoitui vertaisryhmämentorointi. Tämä mentoroinnin muoto perustuu osanottajien vertaisuuteen sekä dialogin kautta esiin tulevan hiljaisen tiedon jakamiseen. Vertaisryhmämentorointi on osaamista edistävä menetelmä, jonka tavoitteena on työssä oppiminen ja työhyvinvoinnin lisääminen.
Neljän kuukauden aikana, lokakuusta 2013 tammikuuhun 2014, järjestin viisi vertaisryhmämentorointi-tapaamista kolmelle vapaaehtoiselle kollegalleni. Tapasimme keskimäärin kuukauden välein ja jokainen tapaaminen nauhoitettiin tutkimustani varten. Vertaisryhmämentorointi-tapaamisten päätyttyä haastattelin osanottajat käyttäen teemahaastattelua. Arviointitutkimukseni on luonteeltaan laadullinen ja tieteenfilosofisena lähestymistapana on fenomenologis-hermeneuttinen näkemys. Tutkimusaineiston analysoimiseen käytin teoriaohjaavaa sisällön analyysiä.
Vastaavan lastentarhanopettajan toimenkuva edellyttää johtamisosaamista henkilöstöön, varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan ja päivittäisjohtamiseen liittyen. Tässä tutkimuksessa kokeilin, miten vertaisryhmämentorointi edistää näiden osa-alueiden kehittymistä vastaavien lastentarhanopettajien keskuudessa. Tulosten perusteella vertaisryhmämentorointi on hyvä menetelmä vastaavien lastentarhanopettajien työhyvinvoinnin lisääjänä ja johtamisosaamiseen liittyvän hiljaisen tiedon jakamisen areenana. Lisäksi vertaisryhmämentorointi toi esiin tarvetta yrityksen vertaistoiminnan kehittämiseen. Katson vertaisryhmämentoroinnin polun vasta avautuneen yrityksessä. Lähitulevaisuudessa tämä mentoroinnin muoto voisi antaa vielä paljon vastaaville lastentarhanopettajille.