Visuaalinen ilme osana aloittavan yrityksen yrityskuvaa
Vankka, Sanna (2014)
Vankka, Sanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610111
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kirjallinen tutkielma siitä, millainen merkitys visuaalisen ilmeen suunnittelulla on yrityskuvan syntyyn. Pohdin millaisia vaikutuksia eri väreillä, kirjasintyypeillä ja yrityksen liikemerkillä voi olla kuluttajien yrityksestä muodostamiin mielikuviin. Mietin myös, miten yritykselle suunniteltu visuaalinen ilme voidaan säilyttää tunnistettavana, kun markkinointia toteutetaan eri viestintävälineissä.
Viestintä on olennainen osa yritystoimintaa. Yrityksen kaikessa viestinnässä tulee näkyä yrityksen identiteetti, jotta se erottuu kilpailevista yrityksistä. Identiteetin lisäksi visuaalisen viestinnän on heijastettava yrityksen arvoja, jotta potentiaaliset asiakkaat voivat samaistua yritykseen ja kokea sen mielenkiintoiseksi. Identiteetti ja arvot on määriteltävä, ennen kuin visuaalisen ilmeen suunnittelu voi alkaa.
Jos suunnittelutyössä keskitytään vain visuaalisesti hienoon lopputulokseen, voivat yrityksen identiteetti ja arvot jäädä toissijaisiksi. Tämä sisältää riskin, että visuaalinen ilme alkaakin ilmentää vääriä arvoja ja näin se voi synnyttää kuluttajissa yrityksen kannalta haitallisia mielikuvia.
Kävin opinnäytetyössäni läpi, mitä graafisessa suunnittelussa tulee huomioida, kun tarkoitus on luoda visuaalinen ilme uudelle yritykselle. Pohdin myös, missä eri viestintävälineissä graafisen suunnittelun tuloksista voidaan hyötyä markkinoinnin näkökulmasta. Kerron myös omista kokemuksistani liittyen graafiseen suunnitteluun.
Viestintä on olennainen osa yritystoimintaa. Yrityksen kaikessa viestinnässä tulee näkyä yrityksen identiteetti, jotta se erottuu kilpailevista yrityksistä. Identiteetin lisäksi visuaalisen viestinnän on heijastettava yrityksen arvoja, jotta potentiaaliset asiakkaat voivat samaistua yritykseen ja kokea sen mielenkiintoiseksi. Identiteetti ja arvot on määriteltävä, ennen kuin visuaalisen ilmeen suunnittelu voi alkaa.
Jos suunnittelutyössä keskitytään vain visuaalisesti hienoon lopputulokseen, voivat yrityksen identiteetti ja arvot jäädä toissijaisiksi. Tämä sisältää riskin, että visuaalinen ilme alkaakin ilmentää vääriä arvoja ja näin se voi synnyttää kuluttajissa yrityksen kannalta haitallisia mielikuvia.
Kävin opinnäytetyössäni läpi, mitä graafisessa suunnittelussa tulee huomioida, kun tarkoitus on luoda visuaalinen ilme uudelle yritykselle. Pohdin myös, missä eri viestintävälineissä graafisen suunnittelun tuloksista voidaan hyötyä markkinoinnin näkökulmasta. Kerron myös omista kokemuksistani liittyen graafiseen suunnitteluun.