Opiskelijalähtöistä terveystiedon opetusta
Syrén, Johanna (2014)
Syrén, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610062
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista terveystiedon opetusta lukiolaiset haluaisivat. Työn tarkoituksena oli selvittää myös, millaisista aiheista ja mitä opetusmenetelmiä käyttäen terveystietoa tulisi opettaa lukiolaisten mielestä. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että terveystietoa opettavat opettajat ja opiskelijaterveydenhuollossa työskentelevät terveydenhoitajat saavat enemmän työkaluja terveystiedon opetukseen ja terveydenedistämistyöhön.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta. Kysely suunnattiin Porin suomalaisen yhteislyseon lukion sekä Porin lyseon lukion opiskelijoille. Kyselylomakkeita jaettiin yhteensä 103 kappaletta ja vastauksia saatiin 99 kappaletta. Vastausprosentti oli 96 %.
Aihe-alueet, joita lukiolaiset haluaisivat opiskella terveystiedon tunneilla enemmän, olivat liikunta ja terveys, ravitsemus ja terveys, tapaturmat ja ensiapu, omasta terveydestä huolehtiminen sekä mielenterveys. Suosituimpia opetusmenetelmiä, joilla opiskelijat haluaisivat terveystietoa opetettavan, olivat ryhmätyöskentely, opetusvideoiden katselu tunnilla, asiantuntijan vierailu, opiskelijoiden ja opettajan välinen keskustelu aiheista tunneilla, sekä toiminnalliset harjoitukset. Vastaajien mielestä terveystiedosta oli eniten hyötyä arkipäivän elämässä oman terveyden hoitamisessa, sairauksien ehkäisemisessä ja ensiaputilanteissa toimimisessa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä Nuorisopuntari -hankkeeseen kuuluvaa nuorisolähtöistä toimintamallia nuorten terveellisten elämäntapojen ohjaukseen verkossa.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta. Kysely suunnattiin Porin suomalaisen yhteislyseon lukion sekä Porin lyseon lukion opiskelijoille. Kyselylomakkeita jaettiin yhteensä 103 kappaletta ja vastauksia saatiin 99 kappaletta. Vastausprosentti oli 96 %.
Aihe-alueet, joita lukiolaiset haluaisivat opiskella terveystiedon tunneilla enemmän, olivat liikunta ja terveys, ravitsemus ja terveys, tapaturmat ja ensiapu, omasta terveydestä huolehtiminen sekä mielenterveys. Suosituimpia opetusmenetelmiä, joilla opiskelijat haluaisivat terveystietoa opetettavan, olivat ryhmätyöskentely, opetusvideoiden katselu tunnilla, asiantuntijan vierailu, opiskelijoiden ja opettajan välinen keskustelu aiheista tunneilla, sekä toiminnalliset harjoitukset. Vastaajien mielestä terveystiedosta oli eniten hyötyä arkipäivän elämässä oman terveyden hoitamisessa, sairauksien ehkäisemisessä ja ensiaputilanteissa toimimisessa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä Nuorisopuntari -hankkeeseen kuuluvaa nuorisolähtöistä toimintamallia nuorten terveellisten elämäntapojen ohjaukseen verkossa.