Yliliikkuvuuden haasteet ja mahdollisuudet : sormien yliliikkuvien nivelien huomioonottaminen kontrabassonsoiton perusopetuksessa
Hoppari, Fanni (2014)
Hoppari, Fanni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610040
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee hyvälaatuisen yliliikkuvuuden haasteita ja mahdollisuuksia ja kuinka ne tulisi ottaa huomioon kontrabassonsoiton perusopetuksessa. Kiinnostuin aiheesta, sillä kontrabassonsoiton fyysisyyden vuoksi sormien nivelien yliliikkuvuus vaikuttaa suuresti soittomukavuuteen ja huomioimattomana aiheuttaa paljon ongelmia, kuten puristusta, hitautta, kramppeja ja kiputiloja. Tärkeää on huomioida soittamisen hyvistä keskiasennoista lähtevä ergonomia, ennen kuin keskitytään hienomotoriikkaan ja sormien pyöreyteen.
Työ on tehty kontrabasistin näkökulmasta, joten en ole perehtynyt lääketieteelliseen kirjallisuuteen enempää, kuin on kontrabassonsoitonopettajan kannalta tarpeellista. Olen käynyt läpi kontrabassonsoiton optimaaliset soittoasennot ja yliliikkuvat nivelet omaavien soittajien tyypillisiä virheasentoja. Käsittelen myös, kuinka yliliikkuvuus tulisi ottaa huomioon vasta-alkajan kanssa ja kuinka yliliikkuvat nivelet omaavaa lasta voisi opettaa alusta asti mahdollisimman oikein. Pohdin myös sormien yliliikkuvuuden mahdollisia etuja.
Tavoitteenani oli selvittää, millaisia muita vaihtoehtoja sormien pyöreyden löytymiselle on, kuin se, että opettaja jatkuvasti pyytää pitämään sormet pyöreinä. Halusin myös selvittää, millaisia harjoituksia soiton ulkopuolella voi tehdä lihasten vahvistamiseksi ja siten helpottaa soittotekniikassa etenemistä. Mietin myös minkälaisista teknisistä harjoituksista lapset voisivat motivoitua. Opinnäytetyöni tuloksena olen kerännyt ja kehittänyt liitteeseen materiaalia, jonka on tarkoitus auttaa yliliikkuvuuden huomioimista ja virheasentojen korjaamista. ”Sorminivelien hallintaa parantavia harjoituksia”-paketti koostuu alkulämmittelystä, lavanalaisia lihaksia vahvistavista harjoituksista, käsilihaksien harjoituksista ilman apuvälineitä ja apuvälineiden kanssa, harjoituksista kontrabasson kanssa sekä loppuvenyttelystä.
Työ on tehty kontrabasistin näkökulmasta, joten en ole perehtynyt lääketieteelliseen kirjallisuuteen enempää, kuin on kontrabassonsoitonopettajan kannalta tarpeellista. Olen käynyt läpi kontrabassonsoiton optimaaliset soittoasennot ja yliliikkuvat nivelet omaavien soittajien tyypillisiä virheasentoja. Käsittelen myös, kuinka yliliikkuvuus tulisi ottaa huomioon vasta-alkajan kanssa ja kuinka yliliikkuvat nivelet omaavaa lasta voisi opettaa alusta asti mahdollisimman oikein. Pohdin myös sormien yliliikkuvuuden mahdollisia etuja.
Tavoitteenani oli selvittää, millaisia muita vaihtoehtoja sormien pyöreyden löytymiselle on, kuin se, että opettaja jatkuvasti pyytää pitämään sormet pyöreinä. Halusin myös selvittää, millaisia harjoituksia soiton ulkopuolella voi tehdä lihasten vahvistamiseksi ja siten helpottaa soittotekniikassa etenemistä. Mietin myös minkälaisista teknisistä harjoituksista lapset voisivat motivoitua. Opinnäytetyöni tuloksena olen kerännyt ja kehittänyt liitteeseen materiaalia, jonka on tarkoitus auttaa yliliikkuvuuden huomioimista ja virheasentojen korjaamista. ”Sorminivelien hallintaa parantavia harjoituksia”-paketti koostuu alkulämmittelystä, lavanalaisia lihaksia vahvistavista harjoituksista, käsilihaksien harjoituksista ilman apuvälineitä ja apuvälineiden kanssa, harjoituksista kontrabasson kanssa sekä loppuvenyttelystä.